AKTS - Karşılaştırmalı Türk ve Dünya Tarihi
Karşılaştırmalı Türk ve Dünya Tarihi (HUM103) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı Türk ve Dünya Tarihi | HUM103 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilere, coğrafi keşiflerden günümüze kadar dünyada ve Türkiye’de yaşanan olayları, aralarındaki etkileşimi öğretmek. Bu bilgiler ışığında, günümüzde yaşanan olayları anlayacak yetenek kazandırmak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Coğrafi keşiflerden günümüze kadar, dünyada yaşanan gelişmeler ile Osmanlı İmparatorluğuna ve Türkiye?ye etkileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | -Coğrafi keşifler. (Nedenleri, ekonomik ve siyasi sonuçları) -Coğrafi keşiflerin Osmanlı ekonomisine ve idari yapısına etkileri. (Osmanlı para sisteminin çöküşü, devalüasyonlar, dirlik sisteminde bozulmalar.) -Batı Avrupa ekonomisinin gelişmesi ve Osmanlı ekonomisine etkileri. | Rönesans Avrupa’sı, s. 127-139. İktisat Tarihi, s. 4-7, 81-100, 101-112, 113-120. Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, s. 36-63. |
2 | -Reform, Rönesans ve Avrupa’nın Yeniçağı. -Osmanlı İmparatorluğunda Rönesans Girişimleri. (Lale Devri, Osmanlı diplomasisindeki gelişmeler.) | Avrupa Tarihinden Kesitler, s. 9-56, 109-131. Avrupa Tarihi, 509-723. Siyasi Tarih Cilt-1, s. 70-148, 195-203. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 50-66. Rönesans Avrupa’sı, s. 3-8, 157-222. |
3 | -Fransız Devrimi ve Avrupa’daki etkileri. -Viyana Kongresi Dönemi (1815-1848). -Avrupa’da 1830 ve 1948 Devrimleri. | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 161-194. Siyasal Tarih, s. 95-160, 211-240. |
4 | Fransız Devriminin Osmanlı Modernleşmesine etkisi. (3. Selim ve 2. Mahmut Dönemi yenilikleri, Sened-i İttifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları.) | Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 75-149. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 91-295. |
5 | Fransız Devriminin Osmanlı Modernleşmesine etkisi. (1. ve 2. Meşrutiyet Dönemi yenilikleri.) | Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 149-237. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, s. 323-328. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 296-429. |
6 | -Sanayi Devrimi ve sonuçları. (19. ve 20. Yüzyıldaki ekonomik gelişmeler.) -Sanayi Devriminin Osmanlı İmparatorluğu üzerindeki etkisi. (Osmanlı İmparatorluğunun 19. ve 20. Yüzyıllarda Avrupa’nın yarı sömürgesi haline gelişi. Osmanlı İmparatorluğunun yarı sömürge ve azgelişmişliğinin iktisadi, siyasi ve sosyal sonuçları.) | İktisat Tarihi, s. 121-171. Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, s. 63-96. |
7 | Ara sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
8 | -1. Dünya Savaşının nedenleri ve sonuçları. -Osmanlı Devleti açısından savaşın gelişimi ve sonuçları. -Sevr ve Lozan Barış Anlaşmaları. | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 343-414. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 99-150. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 48-59. |
9 | -1929 dünya ekonomi krizi ve Türkiye’ye etkileri. (Devletçi politikaların başlayışı ve gelişimi (1932-1939), çok partili hayata geçiş (Serbest Cumhuriyet Fırkası) girişimi.) | Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005), s. 59-81. Türkiye’de Devletçilik, s. 49-61, 84-89, 137-166. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 328-335. |
10 | -1923-1930 Dönemi Türk Dış Politikası. (Lozan Anlaşmasından kalan sorunların çözümü, Türkiye’nin Yunanistan, İtalya ve Sovyetler Birliği ile ilişkileri.) -1931-1939 Dönemi Türk Dış Politikası. (Balkan ve Sadabat Paktı, Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Türkiye’nin İtalya ve Almanya ile ilişkileri, Hatay meselesi, 2. Dünya Savaşı öncesinde Türkiye.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 321-360. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 63-79. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 59-126. Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi, s. 190-224, 258-314. Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası, s. 419-439. |
11 | -2. Dünya Savaşının nedenleri ve sonuçları. -İkinci Dünya Savaşı Döneminde Türkiye. -İkinci Dünya Savaşının Türkiye’ye etkileri. (2. Dünya Savaşının iç politikaya etkileri: iktisat politikaları, Türkiye’de çok partili hayata geçiş.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 361-418. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 144-160. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 137-190. Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005), s. 81-93. |
12 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960). (Avrupa’da Sovyet tehdidine karşı Truman Doktrini, Marshall Yardımı ve NATO’nun kuruluşu) - Marshall Planının Türkiye’deki uygulanışı. | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 419-452. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 191-237, 439-471. |
13 | -Soğuk Savaş Döneminde (1945-1960) Doğu Bloğundaki gelişmeler. -1945-1960 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler (1948-1949 Arap-İsrail Savaşı, Süveyş Buhranı, 1957 Suriye Buhranı, 1958 Irak İhtilali.) -Soğuk Savaş Döneminin (1945-1960) Türkiye’nin dış politikasına etkileri: Sovyet tehdidi karşısında Batı Bloğunda yer alışı (Kore Savaşı, Türkiye’nin NATO’ya girişi, Balkan ve Bağdat Paktı, Türk-Sovyet ilişkileri, Kıbrıs meselesi.) | |
14 | -1960-1980 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (1967 ve 1973 Arap-İsrail Savaşları, 1973 petrol krizi, İsrail-Mısır barışı, İran Devrimi.) -1960-1980 Dönemi Türk Dış Politikası. (Kıbrıs sorunu, Türkiye-Amerika, Türkiye-Sovyetler Birliği, Türkiye-Yunanistan ve Türkiye Ortadoğu ilişkileri.) | |
15 | -Doğu Bloğunun Yıkılması. -1980-1990 Dönemi Türk Dış Politikası. (Türkiye- Amerika, Türkiye-Yunanistan ve Türkiye-Avrupa Topluluğu ilişkileri.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 110-236, 253-321. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 598-607. |
16 | Genel Sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular. |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Avrupa Tarihi, Norman Davies, İmge Kitapevi, Ankara, 2011. |
---|---|
2. Avrupa Tarihinden Kesitler, Stephen J. Lee, Dost Kitapevi, Ankara, 2004. | |
3. Rönesans Avrupa’sı, Halil İnalcık, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 2011. | |
4. Modern Türkiye’nin Doğuşu, Bernard Lewis, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2007. | |
5. Türkiye’de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, Kemal H. Karpat, İmge Kitapevi, Ankara, 2006. | |
6. Siyasi Tarih Cilt-1, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011. | |
7. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1 (1914-1980), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1992. | |
8. Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005), Korkut Boratav, İmge Kitapevi, Ankara, 2007. | |
9. Türkiye’de Devletçilik, Korkut Boratav, İmge Kitapevi, Ankara, 2006. | |
Diğer Kaynaklar | 10. İktisat Tarihi, Tevfik Güran, Damla Ofset, İstanbul, 1990. |
11. Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2002. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma, sahip olduğu bilgileri kullanabilme | |||||
2 | Alanında edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri kullanarak meseleleri tanımlama, veri toplama, değerlendirme, analiz etme, yorumlama ve çözüm önerisi geliştirebilme | |||||
3 | Alanıyla ilgili farklı bilgi kaynaklarına erişip sayısal analiz ve araştırma yapabilme | |||||
4 | Disiplin içi, çok disiplinli veya çok kültürlü gruplarda ve bireysel çalışabilme | |||||
5 | İngilizce öğrenim dilinde yazılı ve sözlü ve iletişim kurabilme, en az 1 yabancı dil bilgisine sahip olabilme | |||||
6 | Çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, şeffaflık, sosyal sorumluluk, ahlaki ve etik değerler konularında farkındalık sahibi olma ve sorumluluk bilinci ile hareket edebilme | |||||
7 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanı ile ilgili mevzuatı okuma, anlama ve yorumlama ile uygulamaların, evrensel ve toplumsal etkilerini bilme | |||||
8 | Eğitimi boyunca edindiği interdisipliner bilgileri mevcut ekonomik, toplumsal, çevresel konjonktür dahilinde sorgulama ve yorumlama yeteneğine sahip olma | |||||
9 | Uluslararası ticaret ve lojistik ve tedarik zinciri sektöründeki yerel, bölgesel ve küresel değişimleri ve yenilikleri takip ederek mesleki yetkinliğini geliştirip donanımını güncel tutabilme ve muhtemel sorunlara yenilikçi bir yaklaşımla esnek, etkin ve hızlı çözüm üretme | |||||
10 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanında kullanılan ulusal ve uluslararası düzenlemeleri izleme, lojistik süreçleri ve risk yönetimini bilme, güncel teknoloji ve bilişim araçlarını kullanabilme, süreçleri analiz edebilme ve iyileştirebilme, yeni fikirler ve öneriler geliştirebilme, değişim faaliyetlerini yönetebilme ve bu süreçlerin raporlamasını ve dokümantasyonunu yapabilme | |||||
11 | - |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |