AKTS - Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789)
Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789) (HUM109) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erken Modern Dönem Akdeniz Tarihi (1450-1789) | HUM109 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilere Erken Modern Dönem Akdeniz’inin tarihi hakkında sosyal, ekonomik, siyasi, askeri ve kültürel gelişmeler bağlamında genel bilgi kazandırmak, Akdeniz dünyasındaki dönüşümlerin genel çerçevesini çizmek, bölgedeki farklı toplumlar, kimlikler ve kültürler arasındaki ilişki ve etkileşimi karşılaştırmalı olarak incelemektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Coğrafi keşiflerden Fransız Devrimine kadar olan dönemde, Akdeniz?in genel manada betimlemesi; Erken Modern Dönem Akdeniz?inde siyasi, sosyal, tarihsel ve ekonomik gelişmeler, dönüşümler; havzadaki Osmanlı-İspanyol egemenlik mücadelesi ekseninde savaşlar ve ticaret. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akdeniz neresidir, önemi nedir? Akdeniz’de tarih, mekân, insanlar ve miras. | Tarihte Akdeniz, s. 11-32. F. Braudel Yönetiminde Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras. |
2 | XV. Yüzyılın Ortalarına Kadar Akdeniz Dünyası: Siyasi, İktisadi, Askeri ve Sosyal Durum | İspanyol ve Osman¬lı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, s. 13-35. |
3 | Coğrafi Keşiflerin Akdeniz’e etkisi | Coğrafi Keşifler Tarihi, s. 11-64. |
4 | Denizcilik Teknolojisindeki gelişmeler | İlgili Okumalar |
5 | Ekonomiler: Değerli Madenler, Paralar ve Fiyatlar | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 182-295. |
6 | Ekonomiler: Ticaret ve Taşımacılık | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 298-440. |
7 | Ara sınav | |
8 | Akdeniz’de Kent Devletlerinden Ulusal Devletlere Geçiş | |
9 | Akdeniz’de İmparatorluklar: Osmanlı ve İspanyol İmparatorlukları | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, II. Cilt, s. 451- 478. |
10 | Akdeniz’de Osmanlı-İspanyol İlişkileri | İspanyol ve Osmanlı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, s. 37- 69. |
11 | Akdeniz’de Osmanlı- İspanyol Egemenlik Mücadelesi, Deniz Savaşları ve Korsanlık | Unutulmuş Sınırlar: 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi. |
12 | Osmanlı Egemenliğindeki Akdeniz’de Savaş ve Ticaret | Tarihte Akdeniz, s. 219- 250. Osmanlı Akdeniz’i, s. 11-28. |
13 | İspanyolların Akdeniz’de Üstünlüğü Sağlaması | İlgili okumalar. |
14 | Global Akdeniz: Sınırlar | İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, I. Cilt, s. 274-368 |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Genel Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. İkinci Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, Fernand Braudel, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, 1,2 ve 3. Ciltler Doğu Batı Yayınları, Ankara 2017. |
---|---|
2. Fernand Braudel Yönetiminde Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras, 2. Basım, Çevirenler Necati Erkurt ve Erkut Derman, Metis Yayıncılık, İstanbul 2008. | |
3. Tarihte Akdeniz, David Abulafia (ed.), Çev. Nurettin Elhüseyni, Oğlak Yayıncılık, İstanbul 2005. | |
4. Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, Halil İnalcık, (1300- 1600), Cilt 1, Çev. H. Berktay, İstanbul 2000. | |
5. Unutulmuş Sınırlar 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi, Andrew Hess, Çev. Özgür Kolçak, Küre Yayınları, İstanbul 2010. | |
Diğer Kaynaklar | 6. Solan Akdeniz: 1550-1870, Coğrafi-Tarihsel Bir Yaklaşım, Faruk Tabak, Çev. Nurettin Elhüseyni, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010. |
7. Büyük Deniz: Akdeniz’de İnsanlık Tarihi, David Abulafia, 1. Basım, Çev. Gül Çağalı, Güven, Alfa, İstanbul 2012. | |
8. Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), Halil İnalcık, 16. Baskı, Çev. Ruşen Sezer, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2011. | |
9. Rönesans Avrupası: Türkiye’nin Batı Medeniyetiyle Özdeşleşme Süreci, Halil İnalcık, 5. Basım, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. | |
10. Osmanlı Akdeniz’i, İdris Bostan, 1. Basım, Küre Yayınları, İstanbul 2017. | |
11. Coğrafi Keşifler Tarihi, David Arnold, Çev. Osman Bahadır, Alan Yayıncılık, İstanbul 1995. | |
12. İspanyol ve Osman¬lı Kroniklerinde Barbaros Hayreddin Paşa, Hüseyin Güngör Şahin, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi. Ankara 2018. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 65 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İşletmenin tüm temel fonksiyonları hakkında kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olarak, bilgiyi kullanma becerisi kazanabilmek | |||||
2 | İşletme alanı ile ilgili problemleri tanılayabilme, problemlerin çözümünde ve karar verme süreçlerinde bilimsel yaklaşımları etkin kullanabilmek | |||||
3 | İşletme temel fonksiyonları ile ilgili uygulamaların çevresel, toplumsal, küresel etkileri ile hukuki sonuçlarını ortaya koyabilme ve analiz edebilmek | |||||
4 | işletmeleri ulusal, bölgesel, küresel düzeyde ilgilendiren bilgi ve raporları analiz edebilme, elde ettiği sonuçlara göre stratejik hedefler belirleyebilmek | |||||
5 | İşletme yönetiminin gerektirdiği İşletme Bilgi Sistemleri ve alt modüllerini kullanabilme, raporlayabilme ve yorumlayabilme becerisi kazanabilmek | |||||
6 | Yenilikçi ve yaratıcı düşünce ile yeni bir iş kurma ve işin sürdürülebilirliği için risk alma, kaynak bulma, pazar analizi yapma, iş planı hazırlama gibi gerekli faaliyetleri planlama, öğrenilen bilgileri bu doğrultuda kullanabilmek | |||||
7 | Araştırma ve öğrenme sürecinin hayat boyu devam ettiği bilincine sahip olarak, işletme ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilme, kendini ve örgütünü yenilik ve sürekli gelişim konusunda destekleyebilmek | |||||
8 | İşletme amaçlarını etkin ve verimli bir biçimde gerçekleştirmek için gerekli liderlik ve yönetsel becerilere sahip olabilmek | |||||
9 | İşletme alanında bilimsel araştırma yapabilmek ve araştırma sonuçlarını yönetimsel karar verme süreçlerinde kullanılmak üzere raporlaştırabilmek | |||||
10 | Etkin sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini kullanarak işletme alanı ile ilgili bilgi aktarımını öğrenim dilinde ve mesleki İngilizce ile yapabilmek. | |||||
11 | Mesleki etik, çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, sosyal sorumluluk, kültürel, toplumsal ve evrensel değerler konularında farkındalık sahibi olabilmek | |||||
12 | Farklı disiplinlerle veya çok kültürlü takımlarla etkin çalışma, sorumluluk alma, risk analizi yapma, değişime ayak uydurabilme, eleştirel düşünme ve sorun çözmede insiyatif kullanabilmek | |||||
13 | . |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |