AKTS - Psikolojide Etik
Psikolojide Etik (PSY111) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Psikolojide Etik | PSY111 | 2. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Psikoloji öğrencilerini mesleki ve bilimsel etik konularının tamında bilgilendirmek ve etkili ve etik karar için gerekli bilgi, beceri ve yöntemleri öğretmektir. Etiğin genel kavramları, alan farkı gözetilmeksizin geçerli olan yetkinlik, yeterlilik, aydınlanmış onam, mahremiyet, gizlilik, zarar vermemek ve kötüye kullanmamak detaylı olarak incelenmektedir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Psikologların mesleki uygulamalarında ve psikoloji araştırmalarında sıkça rastalanan etik konuları anlama; yeterlik, bilgilendirilmiş onam, mahremiyet ve gizlilik kavramlarında uzmanlaşma; zarar verme ve kötüye kullanımdan kaçınma; ahlaki, felsefi, psikolojik ve yasal standartları derinlemesine inceleme. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ahlaki İlkeler Adalet, Doğruluk, Sadakat, Ahlaki Felsefe | Ethical foundations of psychology. Kitchener, Richard F.; Kitchener, Karen S.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 3-42. |
2 | Etik sorunları çözme | Ethics and ethics codes for psychologists. Behnke, Stephen H.; Jones, Stanley E.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 43-74. TPD’s Ethics Regulation |
3 | Etik Sorunları Çözme | Ethical decision making in mental health contexts: Representative models and an organizational framework. Cottone, R. Rocco; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 99-121. TPD’s Ethics Regulation |
4 | Yetkinlik | Competence, Emotional competence and well-being, Competence with diverse populations. Nagy, Thomas F.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 147-174. Tamura, Leonard J.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 175-215. Salter, Dianne S.; Salter, Beatrice R.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 217-239 |
5 | Sınırlar, çoklu roller ve profesyonel ilişki. | Boundaries, multiple roles, and the professional relationship. Sommers-Flanagan, Rita; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 241-277. Sexualized relationships Sonne, Janet L.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 295-310. |
6 | Sınırlar, çoklu roller ve profesyonel ilişki. | Boundaries, multiple roles, and the professional relationship. Sommers-Flanagan, Rita; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 241-277. Sexualized relationships Sonne, Janet L.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 295-310. |
7 | Bilgilendirilmiş onam | Informed consent to psychotherapy (empowered collaboration). Pomerantz, Andrew M.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 311-332 |
8 | Gizlilik ve kayıt tutma | Confidentiality and record keeping. Fisher, Mary Alice; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 333-375. |
9 | Kendilerine ve başkalarına zarar vermek ile tehtid eden danışanlara yaklaşım | Treating clients who threaten others or themselves. Welfel, Elizabeth Reynolds; Werth, James L. Jr.; Benjamin, G. Andrew H.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: pp. 377-400. |
10 | Psikolojik değerlendirme ve testler | Assessment and testing. Bersoff, Donald N.; DeMatteo, David; Foster, Elizabeth E.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: Practice, teaching, and research. Knapp, Samuel J. (Ed); Gottlieb, Michael C. (Ed); Handelsman, Mitchell M. (Ed); VandeCreek, Leon D. (Ed); Publisher: American Psychological Association; 2012, pp. 45-74. |
11 | Ara sınav | - |
12 | Akademik etik: Öğretmenlik, Mentorlük, Süpervizyon | Positive ethics applied to public education through traditional media and the Internet. Palmiter, David J. Jr.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 199-215. |
13 | Akademik etik: Öğretmenlik, Mentorlük, Süpervizyon | Creating ethical academic cultures within psychology programs Keller, Peter A.; Murray, J. Dennis; Hargrove, David S.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 219-260. Teaching ethics: Models, methods, and challenges. Welfel, Elizabeth Reynolds; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 277-305. |
14 | Araştırma I: Araştırma, Yayın, Özel Gruplar | Ethical issues in Internet research.Hoerger, Michael; Currell, Catherine; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 385-400. |
15 | Araştırma I: Araştırma, Yayın, Özel Gruplar | Research with vulnerable populations Sieber, Joan E.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 371-384. |
16 | Araştırma II: İnsan Araştırmaları Etik Komiteleri, TÜBİTAK Yönergeleri | Deception in research Kimmel, Allan J.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 401-421. Laboratory animal research ethics: A practical, educational approach. Perry, Jennifer L.; Dess, Nancy K.; In: APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: pp. 423-440. Human Subjects Committees, TUBİTAK’s guidelines |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. APA handbook of ethics in psychology, Vol 1: Moral foundations and common themes. Knapp, Samuel J. (Ed); Gottlieb, Michael C. (Ed); Handelsman, Mitchell M. (Ed); VandeCreek, Leon D. (Ed); Publisher: American Psychological Association; 2012 |
---|---|
2. APA handbook of ethics in psychology, Vol 2: Practice, teaching, and research. Knapp, Samuel J. (Ed); Gottlieb, Michael C. (Ed); Handelsman, Mitchell M. (Ed); VandeCreek, Leon D. (Ed); Publisher: American Psychological Association (available online at At | |
3. American Psychological Association's (APA's) Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct (available online) | |
4. Turkish Psychological Association’s (TPD’s) Ethics Regulation (available online) | |
5. Psikologlar İçin Etik Öğretim El Kitabı. Yeşim Korkut, Türk Psikologlar Derneği, 2014 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayışa sahip olur | |||||
2 | Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur | |||||
3 | İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinir | |||||
4 | Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinir | X | ||||
5 | Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinir | X | ||||
6 | Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur | X | ||||
7 | Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olur | |||||
8 | Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur | X | ||||
9 | Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olur | |||||
10 | Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinir | X | ||||
11 | Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olur | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 44 |