AKTS - Fikri, Mülki Haklar ve Endüstriyel Tasarımın Korunumu
Fikri, Mülki Haklar ve Endüstriyel Tasarımın Korunumu (EUT372) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fikri, Mülki Haklar ve Endüstriyel Tasarımın Korunumu | EUT372 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Alan Seçmeli Ders |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Uygulama-Alıştırma, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Fikri Mülkiyet Hakkına Genel Bakış ve Tasarım, Patent, Marka Korunma Yöntemleri ile ilgili teorik bilgilerin edindirilmesi ve girişimcilikteki rolü |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Fikri Mülki Haklar ve Endüstriyel Tasarımın Korunması ile ilgili tüm genel bilgiler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Ders Formatının anlatılması, Fikri ve Sınai Haklara Genel Bakış | |
2 | Tasarım Koruması nedir? Tasarım hakkı kapsamı nedir? Tescil nasıl bir koruma sağlar? Sistem nasıl işler? Telif Hakları Nedir? Koruma Kapsamı Nedir? Tasarımda yenilik nedir? Ayırt Edicilik Nedir? Hoşgörü Süresi Nedir? Rüçhan Hakkı nedir? Avantajları nelerdir? Örneklerin Sunulması. | |
3 | Koruma kapsamı dışında tutulan tasarımlar nelerdir? Tasarımın piyasada rekabet gücüne katkıları nelerdir? Ülkemizdeki tasarım tescil sistemi nasıl işlemektedir? Tasarım hakkı talep eden ile tasarımcı arasındaki fark nedir? Kimler Koruma Talep edebilir?tasarım tescil sistemi nasıl işlemektedir? Tasarım hakkı talep eden ile tasarımcı arasındaki fark nedir? | |
4 | Ürün Örnekleri Üzerinde İnceleme Yapma | |
5 | Çoklu başvuru ve tekli başvuru nedir? Koşulları nelerdir? Locarno Sınıflandırması nedir? Tasarımın tescil başvurusu tarihinin kesinleşmesi için hangi belgeler gerekmektedir? Tasarımlar kaç yıl süre ile koruma altına alınır? | |
6 | Tasarım Başvurusu nereye yapılır? Yetkili vekiller kimlerdir? Neler yaparlar? Türkiye’de tescilli bir endüstriyel tasarım tüm dünyada geçerli midir? Endüstriyel tasarım tescil koruması uluslararası sistemde nasıl işler? Örnek Bir Başvuru Çalışması Tasarım başvurusunun ya da tescilinin konu olabileceği hukuki işlemler ve değişiklikler nelerdir? Tasarım hakkına tecavüz sayılacak fiiller ve mahkeme tarafından verilecek cezalar nelerdir? Yetkili mahkemeler neresidir? Örnek Davalar | |
7 | Tasarım Sunum | |
8 | Sektör Konuğu | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Patent nedir? Buluş nedir? Faydalı model nedir? Patent ve faydalı model arasındaki farklar nelerdir? Bütün buluşlar patent alabilir mi? Sisteme genel bakış. | |
11 | Türkiye’de patent koruması olan bir buluş tüm dünyada geçerli midir? Patent koruması uluslararası sistemde nasıl işler? Örnek Başvurular Arge ve destekleri nelerdir? | |
12 | Ürün Örnekleri Üzerinde İnceleme Yapma | |
13 | Marka nedir? Marka Tescil Koruması nedir? Tescil nasıl bir koruma sağlar? Sistem nasıl işler? Koşulları nelerdir? Nice Sınıflandırması nedir? Marka tescil başvurusu için hangi belgeler gerekmektedir? Tanınmış Marka nedir? Girişimcilikteki Rolü nedir? Marka tescili kaç yıl süre ile koruma altına alınır? Marka tescil Başvurusu nereye yapılır? Yetkili vekiller kimlerdir? Neler yaparlar? Türkiye’de tescilli bir marka tüm dünyada geçerli midir? Marka tescil koruması uluslararası sistemde nasıl işler? Dünyadan ve ülkemizden marka örnekleri | |
14 | Marka Sunum | |
15 | Proje Sunum | Grup Çalışması |
16 | Sektör Konuğu |
Kaynaklar
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 1 | 25 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 20 |
Toplam | 7 | 95 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturabilme | X | ||||
2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliğe sahip olma | X | ||||
3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisine sahip olma | X | ||||
4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlama ve sürece dahil etme | X | ||||
5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneğine sahip olma | X | ||||
6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip edebilme | X | ||||
7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alabilme ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisine sahip olma | X | ||||
8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetme | X | ||||
9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirme | X | ||||
11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahip olma | X | ||||
13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisine sahip olma | X | ||||
15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanma | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 3 | 1 | 3 |
Projeler | 1 | 1 | 1 |
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 56 |