AKTS - Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyal ve Kültürel Yansımalar
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyal ve Kültürel Yansımalar (HUM411) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyal ve Kültürel Yansımalar | HUM411 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amaçları: Öğrencilerin kitap okuma isteklerini artırmak ve Türk Edebiyatına yakınlaşmalarını sağlamaktır. Tarih, sosyoloji gibi sosyal bilim dallarıyla edebiyatın bağlantılı olduğunu göstermektir. Cumhuriyet dönemi Türk yazınında sosyal, kültürel ve siyasal gelişmelerin izdüşümlerini tespit etmek ve farklı bakış açılarıyla yazılmış eserleri objektif yorumlayabilmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Yeni Türk Edebiyatı Dönemi; Tanzimat, Meşrutiyet, Milli Mücadele, Cumhuriyet?in İlânı, Aydınlanma, Modernizm, Postmodernizm. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve amaçları. | Dersin sorumlusu tarafından verilecek |
2 | Edebiyat nedir? Edebi eser tanımlanabilir mi? İnsanın anlatma ihtiyacı. Kurgusal bir tür olarak edebiyatın toplumla ilişkisi. | Dersin sorumlusu tarafından verilecek |
3 | Tanzimat dönemi edebi eserleri Kültürel değişimler, Halkın beklentileri, Yeni düzene olumlu ve olumsuz tepkiler. | Nâmık Kemal, Hürriyet Kasidesi / Abdülhak Hâmid Tarhan, Makber |
4 | Tanzimat sonrası geçiş süreçleri ve Milli Mücadeleye hazırlık. | Tevfik Fikret, Hân-ı Yağma / Ziya Gökalp, Lisan |
5 | Türk Edebiyatında Milli Mücadele ve Anadolu. | Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yaban / Halide Edip Adıvar, Mor Salkımlı Sokak / Refik Halit Karay, Memleket Hikâyeleri |
6 | Cumhuriyet’in ilânından sonra halkın genel durumu. | Nâzım Hikmet Ran, Memleketimden İnsan Manzaraları / Necip Fazıl Kısakürek, Örümcek Ağı |
7 | Aydınlanma seferberliği ve Hasan Âli Yücel Çevirileri, Çok partili hayata geçişin edebi eserler üzerindeki etkileri. | Yaşar Kemal, Esir Şehrin İnsanları |
8 | Ara sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
9 | Türk edebiyatında ilk modernist yazar ve şairler, Garip Akımı, İkinci Yeni düşüncesi. | Orhan Veli Kanık, Garip / Cemal Süreya, Güvercin Curnatası |
10 | Darbe ve muhtıra dönemlerinde edebi eserlerde ölüm, sürgün, hapishane, Türk edebiyatında göç ve işçi teması | Sabahattin Âli, İçimizdeki Şeytan / Fakir Baykurt, Kaplumbağalar / Erdal Öz, Yaralısın |
11 | Televizyona uyarlanan edebi eserlerde dönemsel farklılıklar ve sosyal mesajlar | Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı / Cevat Fehmi Başkut, Buzlar Çözülmeden |
12 | Dönemlere göre romanlarda aile ilişkileri ve diyaloglar | Aziz Nesin, Rıfat Bey Neden Kaşınıyor? |
13 | 2000 sonrası edebi eserlerde kuşak çatışmaları | Elif Şafak, Mahrem |
14 | Postmodern Türk Edebiyatı | Hasan Ali Toptaş, Beni Kör Kuyularda |
15 | Yeraltı Edebiyatı | Hakan Günday, Kinyas ve Kayra |
16 | Genel Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. • Enginün, İnci (2015). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. Ankara: Dergâh. |
---|---|
2. • Yetiş, Kâzım (2014). Yeni Türk Edebiyatı Seçme Metinler. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat. | |
3. • Yivli, Oktay (Ed.). Modern Türk Edebiyatı. İzmir: Günce. | |
Diğer Kaynaklar | 4. • Dersin sorumlusu tarafından, ön çalışmada adı geçen eserlerden seçme bölümlerin derlendiği ders notu hazırlanacaktır. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 10 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturabilme | |||||
2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliğe sahip olma | |||||
3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisine sahip olma | |||||
4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlama ve sürece dahil etme | |||||
5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneğine sahip olma | |||||
6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip edebilme | |||||
7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alabilme ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisine sahip olma | |||||
8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetme | |||||
9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahip olma | |||||
10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirme | |||||
11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahip olma | |||||
13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahip olma | |||||
14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisine sahip olma | |||||
15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanma |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |