AKTS - Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar
Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar (EUT373) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar | EUT373 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Tasarım disiplinine birinci olarak felsefe,ikinci olarak insan bilimleri alanlarından yaklaşmayı; böyle bir kuramsal yaklaşımın açabileceği olanaklara ilişkin bir bilinç geliştirmeyi amaçlar.Öğrencinin tasarım alanında kuramsal ve felsefi sorgulama yapma istekliliğinin ve becerisinin gelişmesini hedefler. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Ürün tasarımı disiplinine, özellikle felsefe düzleminden bakarak eleştirel yaklaşılabilmesi adına, ürün tasarımı açısından önem arz eden kavramlar; yaratıcılık, temsiliyet ve tasarımın değerleri; endüstriyel ürün tasarımının sanatsal tasarımdan ayrılan yönleri; tasarlanmış bir ürünün kültürel bağlam içerisinde tuttuğu yer. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriğinin ve ders içi değerlendirme sisteminin tanıtılması; felsefi düşünmenin içeriği hakkında ön bilgiler | |
2 | Tasarımın bir problem çözme etkinliği olarak tanımlanması – Tasarım etkinliğinin türleri | Estetik değeri olan bir heykel örneği/fotoğrafı getirmek |
3 | İşlev: Tasarımda yararlılık, anlam ve işlev ilişkisi | |
4 | Mekan ve anlam | |
5 | Tasarım çıktılarının değerlendirilmesi (İşlev, Mekansal Etkinlik, Mesaj-İletişim) | Derste tartışılmış örnekleri/görselleri gözden geçirmek |
6 | Ara Sınav | |
7 | Yaratıcılık: Yaratıcılığın hayalgücüyle ilişkisini yorumlamak, yaratıcılığın gizemli olup olmadığını sorgulamak, “yenilik” kavramı | |
8 | Yaratıcılık: Bilimsel yaklaşım, konu hakkındaki empirik çalışmalar | Tasarım tarihinden yenilikçi/yaratıcı uygulama örneklerinin getirilmesi |
9 | Yaratıcılık: Ürün tasarımcısı ve ürün alıcısı için yaratıcılığın ve yeniliğin önemi | Tasarım tarihinden yenilikçi/yaratıcı uygulama örneklerinin getirilmesi |
10 | Tasarımın değerleri: İşlevsellik, Güvenilirlik, Kullanışlılık, Yetkinlik, Yaratıcılık | |
11 | Tasarımın değerleri – örneklerin değerlendirilmesi | Tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
12 | Tasarım pratiği bağlamındaki değişimler – Tasarım değerlerindeki değişimler | Tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
13 | İnovasyon (Estetik, İşlevsel, Anlamsal) | |
14 | İnovasyon (Estetik, İşlevsel, Anlamsal) | |
15 | Kavram ve tartışmaların bütünleştirilerek ele alınması ve ödev değerlendirmeleri | Ödev teslimi |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J. (2010). Universal principles of design, revised and updated: 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design decisions, and teach through design. Rockport Pub. |
---|---|
2. Paul, E. S., & Kaufman, S. B. (Eds.). (2014). The philosophy of creativity: New essays. OUP USA. | |
3. Potter, N. (1980). What is a designer. Reading, UK: Hyphen press. | |
4. Weisberg, R. W. (2006). Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. John Wiley & Sons. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 8 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 45 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 19 | 98 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturabilme | X | ||||
2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliğe sahip olma | X | ||||
3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisine sahip olma | X | ||||
4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlama ve sürece dahil etme | X | ||||
5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneğine sahip olma | X | ||||
6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip edebilme | X | ||||
7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alabilme ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisine sahip olma | X | ||||
8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetme | X | ||||
9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirme | X | ||||
11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahip olma | X | ||||
13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahip olma | X | ||||
14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisine sahip olma | X | ||||
15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanma | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 1 | 12 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 2 | 4 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 3 | 6 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 75 |