AKTS - Jeopolitik
Jeopolitik (IR312) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Jeopolitik | IR312 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Soğuk Savaş'ın bitişiyle beraber, jeopolitik meselelere yeni bir bakış açısıyla ilgi duyulmaya başlandı. Bu bağlamda, söz konusu dersin ilk yarısında, Kjellen, Ratzel, Mackinder, Mahan, Haushofer ve Bowman'ın klasik çalışmalarına eleştirel bir gözle bakılacaktır. Bunun devamında, dersin ikinci yarısında 2. Dünya Savaşı sonra jeopolitik çalışmalar incelenecektir. Son olarak, bahsi geçen bilgiler ışığında Türkiye ve komşuları jeopolitik ölçekte yorumlanacaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kjellen, Ratzel, Mackinder, Mahan, Haushofer ve Bowman?ın eserlerinin eleştirel incelemesi; jeopolitik alanının İkinci Dünya Savaşı sonrasında yaşadığı gelişmeler; Soğuk Savaş sonrası; Türkiye ve komşularına uyarlanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | Yok |
2 | Politik coğrafya nasıl oluşturuldu? | Agnew (2002), Bölüm 2 |
3 | Tarihsel Ölçüt | Agnew (2002), Bölüm 3 |
4 | Uyanış | Agnew (2002), Bölüm 4 |
5 | Politik Coğrafya ve Jeopolitika | Parker (1998), Bölüm 1 ve 2 |
6 | Savaş ve Geopolitik'in Düşüşü | Parker (1998), Bölüm 3 and 4 |
7 | Mikro, meso ve makro ölçekte siyasal analiz | Parker (1998), Bölüm 6 ve 7 |
8 | Ara Sınav | Yok |
9 | Çok Kutuplu Dünya | Parker (1998), Bölüm 8 ve 9 |
10 | Jeopolitik Düzen | Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 2 |
11 | Jeopolitik Söylem | Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 3 |
12 | Bölgesel Tuzak | Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 4 |
13 | Değişen Dünyada Jeopolitika | Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 4 |
14 | Türkiye'de Ulus Kimlik İnşasının Jeopolitiği | Kim Rygiel, “Stabilizing Borders: The Geopolitics of National Indentity Construction in Turkey,” in Rethinking Geopolitics, eds. Gearoid O Tuathail and Simon Dalby. |
15 | Avrasyacılık ve Rusya'da Jeopolitika | Lasha Tchantouridze, “After Marxism-Leninism: Eurasianism and Geopolitics in Russia”, in Geopolitics: Global Problems and Regional Concerns, ed. L. Tchantouridze, 167-90. |
16 | Final Sınavı | Yok |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Geoffrey Parker, Geopolitics, Past, Present and Future, (London: Pinter), 1998. |
---|---|
2. John Agnew, Making Political Geography, (London: Arnold), 2002. | |
3. John Agnew and Stuart Corbridge, Mastering Space: Hegemony, Territory and International Political Economy, (London: Routledge), 1995. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası ilişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını, teorisini ve metodolojisini kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
2 | Bağlantılı diğer disiplinleri sentezleyen disiplinler arası bakış açısına sahip olmak | X | ||||
3 | Uluslararası ilişkilerin tarihçesiyle ilgili bilgi sahibi olmak, ilgili aktörlerin olayların tarihsel süreçlerini analiz edebilmek | X | ||||
4 | Analitik düşünme, eleştirel analiz ve argüman geliştirme yeteneğine sahip olmak | X | ||||
5 | Güncel küresel meseleler, bölgesel ve uluslararası aktörlerin mevcut ve geleceğe ilişkin pozisyonları konusunda analitik yorumlar yapma becerisine sahip olmak | X | ||||
6 | Etkin, sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini kullanarak uluslararası ilişkiler alanıyla ilgili bilgi aktarımını mesleki İngilizce ile yapabilir | X | ||||
7 | Mesleki etik, çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, sosyal sorumluluk, kültürel, toplumsal ve evrensel değerler konularında farkındalık sahibi olabilme ve bu meselelerin hukuki sonuçlarını ortaya koyabilme ve analiz edebilme | X | ||||
8 | Uluslararası ilişkilere ait niteliksel ve niceliksel araştırma tekniklerini kullanarak analiz yapabilmek | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 2 | 16 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 100 |