AKTS - Gerçek Zamanlı Sinyal İşleme

Gerçek Zamanlı Sinyal İşleme (EE426) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Gerçek Zamanlı Sinyal İşleme EE426 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
EE306
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Deney, Uygulama-Alıştırma, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders gerçek zamanlı sinyal işlemeye giriş yapmayı amaçlamaktadır. Dersin odağı, laboratuvar ortamında, ses işlemeye yönelik DSP eğitim takımlarını kullanarak, uygulamalı bir biçimde gerçek zamanlı sinyal işlemeye algoritmaları geliştirmeyi öğretmektir
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sabit ve kayar noktalı Sayısal sinyal işlemcilerinin (DSP) mimari ve temel işleyişini tanımlayabilme
  • Gerçek zamanlı DSP sistemleri üzerinde en kötü durum analizi yapabilme
  • DSP platformlarında hesaplama açısından verimli algoritmalar geliştirmek ve gerçekleştirmek
  • DSP kodunu optmize etmek (ör. Yazılım boruhattı ile)
  • FIR ve IIR filtrelerin farklı gerçekleştirme yapıları için blok çizelgelerini çizebilme ve herbirinin üstünlük ve sakıncalarını tanımlayabilme
  • DSP platformu üzerinde FIR ve IIR filtreleri gerçekleştirme, deneysel sonuçları teorik beklentilerle karşılaştırma ve tutarsızlıkların kaynağını bulma
Dersin İçeriği Texas Instruments TMS320C6x ailesi sabit ve kayan nokta işlemciler için mimari, komut kümesi ve yazılım ve donanım geliştirme araçları, dalgaşekli üretme, FIR ve IIR süzgeçleme, DTF ve FFT?ye dayalı spektral çözümleme ve süzgeçleme gibi sinyal işleme uygulamaları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş, C6000 DSK’nın tanıtımı, Code Composer Studio yazılımgeliştirme ortamının tanıtımı, Matlab, ve temel beceriler Ders notlarına göz atınız
2 Örnekleme, nicemleme, AIC23 codec ile çalışma Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
3 DSP’nin temelleri, bellek mimarisi, Giriş/çıkış, ve kesme veri işleme Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
4 FIR süzgeçlerinin tekrarı, FIR süzgeç tasarım teknikleri ve araçları Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
5 FIR süzgeç gerçekleştirme yapıları ve uygulamaya dönük hususlar Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
6 IIR süzgeçlerinin tekrarı, IIR süzgeç tasarım teknikleri ve araçları Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
7 IIR süzgeç gerçekleştirme yapıları ve uygulamaya dönük hususlar Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
8 Verimli kod yazma, derleyicinin optimizasyonu, veri tiplerinin ve bellek haritasının etkisi Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
9 Al ve çalıştır paketleri, boruhatları, Assembly dilinde programlama Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
10 Assembly dilinde programlama (devam) ve kod eniyileştirme Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
11 Hızlı Fourier dönüşümünün (FFT) hesaplanması Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
12 FFT’nin uygulamaları Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
13 Adaptif süzgeçlerin temelleri. En küçük ortalama kareler algoritması Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
14 DSP’nin diğer uygulamaları ve tekrar Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
15 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı
16 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Real-Time Digital Signal Processing: Based on the TMS320C6000, Nasser Kehtarnavaz

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar 10 20
Uygulama 1 20
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 30
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 14 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi.
7 Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi.
8 Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği.
11 Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12 Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği.
13 Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 4 3 12
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 4 3 12
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 4 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Toplam İş Yükü 127