AKTS - Girişimciler İçin Finansal Okur Yazarlık ve Mevzuat
Girişimciler İçin Finansal Okur Yazarlık ve Mevzuat (MAN328) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Girişimciler İçin Finansal Okur Yazarlık ve Mevzuat | MAN328 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Günümüzde her birey mesleği ne olursa olsun herhangi bir şekilde ekonomik çevrede özellikle mali ve iktisadi konularla günlük olarak karşılaşmaktadır. Kazanç elde ettiği veya herhangi bir şekilde bir harcama yaptığında mutlaka vergi yükümlülüğü ile karşılaşmakta, herhangi bir hizmet alırken/ satarken mutlaka bir belge kullanmak zorunda kalmaktadır. Kiracı olduğunda veya kiralayan olduğunda yine bazı vergi sorunları ile karşılaşmaktadır. Yine yeni bir işletme kuracağı veya kurulmuş bir işletmenin sorumlusu olduğu zaman hem vergi yasaları ile hem ticaret ve diğer yasalarla belirlenmiş yükümlülükler ile karşı karşıya kalmaktadır. Eğer girişimci ruhu ile bir ticarethane kurmuşsa veya kurmak istiyor ise, ne gibi devlet desteklerinin olduğunu, ne gibi vergi, sigorta ayrıcalıklarının olduğunu, kuruluşta olsun daha sonra olsun ne gibi yükümlülükler ile karşı karşıya kalacağını yine başkan bilmek veya hesaba katmak zorundadır. Bunlar normal bir vatandaşın bilincinde olması gereken şeylerdir. Bunlar için ise ayrıntılı bilgiler olmasa da özet bilgilerin bir bilenden öğrenilmesi büyük avantaj sağlayacaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İş kurma aşamasında gerekli olan vergi mevzuatı, Ticaret kanunu bilgileri, yasal mevzuata ilişkin yükümlülükler, değişik şirket ve işletme türleri ve seçim esasları, mali tabloların (bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu) yorumlanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşletme nedir ? Fonksiyonları nedir? Finansman ve Muhasebe'nin işletme içinde yeri nedir? Hangi görevleri yapar? Muhasebe ile Finansmanın ayrılma kriterleri nelerdir? Şirketleri sınıflarsak ne tür şirket türleri vardır? Bireysel işletme, adi ortaklık, ticari ortaklıklar, sınırlı /sınırsız sorumluluğa göre şirketler | |
2 | Şirket kurulmak istendiğinde, şirketin türüne göre yerine getirilmesi gereken yükümlülükler nelerdir? | |
3 | Girişimci olarak işe başlanacağında ne gibi teşviklerden yararlanılabilir ? Ne gibi imkanlar vardır ? Bunlardan yararlanabilmek için izlenecek yollar. | |
4 | Türkiye'de yaygın olarak karşılaşılan vergi türleri, resim ve harçlar nelerdir? Gelir Vergisinde kazancın türleri - Vergi Beyannamesi | |
5 | Katma Değer Vergisinin Niteliği, Şirket olarak ve birey olarak herhangi bir alış veya satışta kullanılacak ticari belgeler nelerdir ? | |
6 | Tutulacak Defterlerin Tanıtılması - İşletme Hesabı Esasına Göre Defter Tutma | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Finansal Tablolar Nelerdir ? Türleri Bilanço'nun niteliği, biçimsel yapısı, Bilanço denkliği, Hesap nedir ? Bilanço ile ilişkisinin kurulması | |
9 | Bilanço'da varlıkların incelenmesi, temel ilkeler, yorumlamalar | |
10 | Bilanço'da kaynakların incelenmesi, temel ilkeler, yorumlamalar | |
11 | Kar Zarar Tablosu'nun tanıtılması, bölümleme, yorumlama | |
12 | Kar Zarar Tablosu'nun tanıtılması, bölümleme, yorumlama | |
13 | Nakit Akım Tablosu'nun tanıtılması, bölümlemesi, Yorumlaması | |
14 | Mali Tabloların Dikey Analizi ve Yorumlaması | |
15 | Mali Tabloların Dikey Analizi ve Yorumlaması | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Orhan Sevilengül - Genel Muhasebe |
---|---|
2. Sacit Önen -Türk Vergi Sistemi | |
Diğer Kaynaklar | 3. Türk Ticaret Kanunu |
4. Vergi Usul Kanunu | |
5. Gelir Vergisi Kanunu | |
6. Teşvik Mevzuatı |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 95 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |||||
2 | Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||
3 | Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |||||
4 | Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||
5 | Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi. | |||||
7 | Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi. | |||||
8 | Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği. | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği. | |||||
11 | Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||
12 | Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği. | |||||
13 | Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 131 |