AKTS - Modelleme, Analiz ve Benzetim

Modelleme, Analiz ve Benzetim (ENE303) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Modelleme, Analiz ve Benzetim ENE303 Alan Seçmeli 3 1 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
PHYS101 ve PHYS102
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Fen Bilimleri Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Hüseyin OYMAK
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin ana amacı, herhangi bir mühendislik disiplininden bağımsız olarak, tüm mühendislik öğrencilerine hitap edecek bir şekilde, zamana bağlı mühendislik sistemlerini giriş düzeyinde incelemektir. Bu ders, özellikle, temel mekanik ve elektrik sistemlerinin modellenmesinin ayrıntılı bir şekilde ele alınmasını, ve bu amaçla analitik ve bilgisayar çözümlerin elde edilme yollarının gösterilmesini amaçlar.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • bir ötelenme, dönme veya elektrik sisteminin modellenmesinde değişkenleri tanımlayabilir, elemanları tanıyabilir ve bunları birbirine bağlayan yasaları hatırlar
  • bir öteleme, dönme veya elektrik sistemi için model denklemlerini, girdi-çıktı denklemini veya durum-değişken modelini oluşturabilir
  • bir sistemin durum-değişken denklemlerinin matris formülasyonunu çıkarabilir
  • bir sistemin diferansiyel denklemlerinin blok diyagramlarını çizebilir
  • blok diyagramları MATLAB SIMULINK’e aktarabilir ve yürütebilir
  • doğrusal modellerin analitik çözümleri için Laplace dönüşüm yöntemini uygulayabilir
  • bir birinci derece sistemi tanıyabilir, çözümünü analizini yapabilir
Dersin İçeriği Ötelenmeli mekanik sistemler, durum-değişken denklemleri, girdiçıktı denklemleri, matris formülasyonu, blok diyagramlar ve bilgisayar benzetimleri, dönmeli mekanik sistemler, elektrik sistemleri, doğrusal modellerin Laplace dönüşüm çözümleri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Bölüm 1
2 Ötelenmeli Mekanik Sistemler – Kısım I Bölüm 2
3 Ötelenmeli Mekanik Sistemler – Kısım II Bölüm 2
4 Sistem Modelleri için Standart Formlar – Kısım I Bölüm 3
5 Sistem Modelleri için Standart Formlar – Kısım II Bölüm 3
6 Birinci Ara Sınav
7 Blok Diyagramlar ve Bilgisayar Benzetimleri – Kısım I Bölüm 4
8 Blok Diyagramlar ve Bilgisayar Benzetimleri – Kısım II Bölüm 4
9 Dönmeli Mekanik Sistemler – Kısım I Bölüm 5
10 Dönmeli Mekanik Sistemler – Kısım II Bölüm 5
11 İkinci Ara Sınav
12 Elektrik Sistemleri – Kısım I Bölüm 5
13 Elektrik Sistemleri – Kısım II Bölüm 6
14 Doğrusal Modellerin Dönüşüm Çözümleri – Kısım I, Kısım II Bölüm 7
15 Doğrusal Modellerin Dönüşüm Çözümleri – Kısım III Bölüm 7
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Modeling and Analysis of Dynamic Systems, 3rd Edition, by C.M. Close, D.K. Frederick, J.C. Newell, Wiley.
Diğer Kaynaklar 2. MATLAB 2023a veya 2023b, Atılım Üniversitesi lisansıyla.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 45
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 9 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma metodolojileriyle beraber, teorik ve matematiksel fiziğin temel bilgi seviyesine hakim olmak.
2 Fiziksel evrenin ve onu kontrol eden kanunların sağlam bir anlayışına ulaşmak.
3 Teorik, deneysel ve/veya simülasyon fiziği alanlarında, işleyen araştırma yeti ve stratejileri geliştirebilmek.
4 Kritik sorgulama, yaratıcı düşünme, ve yeni fikirleri kavramsal ve matematiksel olarak formüle etmeye yönelik pozitif bir tutum geliştirme ve bunu devam ettirme.
5 Teorik, deneysel, veya uygulamalı fizik konularındaki problemleri, veya endüstriyel alandaki gerçek problemleri, hissetme, belirleme, ve başa çıkma yeteneği.
6 Edinilmiş ve birikmiş bilgi birikimini, matematiksel model ortaya koymak, çözümü için bir strateji belirlemek, gerekli ve uygun yaklaşıklaşma metodları uygulamak, ve elde edilen çözümün doğruluğunu ve güvenilirliğini değerlendirmek ve kestirmek için kullanabilme yeteneği.
7 Fiziksel kavramları, işlemleri, süreçleri, ve yeni elde edilmiş sonuçları tüm dünyadaki meslekten insanlarla sözlü olarak konuşabilme ve tartışabilme, ve bildiri ve makale formlarında yazılı olarak paylaşabilme yeteneği.
8 Açılan disiplinlerin birinde ya da daha fazlasında, ileri bir bilgi ve yetenek seviyesine ulaşma ve uzmanlaşma.
9 Orjinal ya da var olan bir bilgi kümesi etrafında bir bilimsel yapıt üretme, raporlama ve sunma yeteneği.
10 Metodolojik bilimsel araştırma yapabilme yeteneği.
11 Bir problemi, varolan fizik bilgileri kullanarak, analiz etme, çözüm metoduna karar verme (toerik/matematiksel/deneysel) ve problemi çözme becerisi.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 5 2 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 126