AKTS - Sağlık Politikaları ve Planlaması
Sağlık Politikaları ve Planlaması (SY502) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sağlık Politikaları ve Planlaması | SY502 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Sağlık politikası ve planlamasının yapılması sağlık idarecilerinin önemli görevlerinden biridir. Bu derste öğrenciler, talepleri ölçüp hasta beklentilerini belirleyebilmektedirler. Uzun ve kısa vadeli planlama ve sağlık politikası, minimum standardını içerir. Bu derste öğrencilerin, hizmet ihtiyaçlarını tespit edebilme ve hizmet kalitesini arttırabilme yetkinliği kazanmaları beklenmektedir. Aynı zamanda hizmetteki potansiyel sorunların tanımlanması ve bu sorunlara çözüm bulunması da bu dersin kapsamındaki konulardır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kamu politikası sürecinde sağlık politikalarının tarihsel süreçteki gelişimi ve dönüşümü, sağlık politikasının bileşenleri ve sağlık politikası tercihinin anlaşılması ile sağlık hizmetlerinin planlamasında kritik hususlar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş; Politika, planlama ve kamu politikası | Kamu Politikası, H.Çevik, S. Demirci, s. 11-63. |
2 | Kamu politikası, aktörleri, araçları ve amaçları | Kamu Politikası, H.Çevik, S. Demirci, s. 11-63. |
3 | Planlama ve Türkiye’de Planlama sistemi ve sağlık planlaması | Sağlık Hizmetleri Planlamasının İlke ve Teknikleri, Zafer Öztek, 3-23. |
4 | Sağlık Planlamasının Aşamaları ve Temel İlkeler | Sağlık Hizmetleri Planlamasının İlke ve Teknikleri, Zafer Öztek, 25-76. |
5 | Tarihsel süreçte Sağlık Politikaları | "Cumhuriyet Döneminden Günümüze Sağlık Politikaları ve Sorunları”, Y.Yeginboy, Ş.Sayın |
6 | Sağlık politikası aktörlerinin analizi | Kamu Politikası, H.Çevik, S. Demirci, s. 35-49. |
7 | Plan ve Programlarda Sağlık Politikaları | Kalkınma Planları, Yıllık Programlar ve Hükümet Programları Analizi |
8 | Sağlık Sistemleri, Modeller ve Karşılaştırmalı Analiz | AB Sağlık Politikaları ve Türkiye, H.Hüseyin Yıldırım, T.Yıldırım, s. 366-409 |
9 | ara sınav | ara sınav |
10 | AB Ülkelerinde Sağlık Sistemleri | AB Sağlık Politikaları ve Türkiye, H.Hüseyin Yıldırım, T.Yıldırım, s. 410-558 |
11 | Sağlık ve Sürdürülebilir Kalkınma İlişkisi | Sağlık Ekonomisi, Y.Çelik, s. 151-170. |
12 | Türkiye’de Sağlık Hizmet Sunumu ve Hedefler (Sonuçların Analizi) | Ulusal Sağlık Politikası, 1993 |
13 | Sağlık Reformu ve GZTF Analizi | “Nasıl Bir Sağlık Reformu?”, Kayıhan Pala |
14 | OECD’nin Türkiye Sağlık Sistemi Değerlendirmesi ve Tartışma | OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri Türkiye |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | final sınavı | final sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Tatar, Mehtap., Sağlık Politikaları ve Planlaması, Açık Kaynak. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Yıldırım, Hüseyin H., Yıldırım, T., AB Sağlık Politikaları ve Türkiye, Sağlık-Sen, Ankara, 2011. |
3. Kamu Politikası, H.Çevik, S. Demirci, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2012. | |
4. Çelik, Y., Sağlık Ekonomisi, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011 | |
5. Sağlık Hizmetleri Planlamasının İlke ve Teknikleri, Zafer Öztek, Sağlık Bakanlığı, Ankara, 2001. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 3 | 30 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel mikro ekonomik teorileri ve yaklaşımları karşılaştırabilmek ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek | |||||
2 | Temel makro ekonomik teorileri ve yaklaşımları karşılaştırabilmek ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek | |||||
3 | Matematiksel modelleme uygulayabilmek | |||||
4 | İktisadi olguları istatistiksel ve ekonometrik yöntemleri kullanarak analiz edebilmek | |||||
5 | Temel ekonomik göstergeleri analiz edebilmek ve yorumlayabilmek | |||||
6 | Literatür taraması yaparak teorik bilgiye ulaşabilmek ve ampirik olarak doğrulanabilir bir hipotez oluşturabilmek | |||||
7 | Bir araştırma tasarlayabilmek ve belirlenen zaman çerçevesinde araştırmayı yürütebilmek | |||||
8 | Uygulamalı iktisat alanındaki karmaşık problemlerin çözümlerine yönelik yeni yaklaşımlar geliştirebilmek | |||||
9 | Akademik araştırma sonuçlarına dayanan uygun politikalar geliştirebilmek ve önerebilmek | |||||
10 | Sorunların çözümü için diğer disiplinlerden elde edilen bilgi ile ekonomik bilgiyi birleştirerek değerlendirebilmek | |||||
11 | Bilgi teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek | |||||
12 | Bağımsız araştırma yapabilmek ve öğrenebilme becerisi edinmek |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 1 | 12 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 3 | 5 | 15 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 |