AKTS - Uluslararası Sistemin Tarihsel Gelişimi
Uluslararası Sistemin Tarihsel Gelişimi (KAM626) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Sistemin Tarihsel Gelişimi | KAM626 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, dünya siyasetinin daha iyi anlaşılması için bölgelerdeki siyasi, ekonomik ve sosyal gelişmeler ışığında tarihsel bilgiler vermek ve güncel tartışmalar hakkında bilgi vermek amacıyla tasarlanmıştır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Uluslararası sistemin mekanizması ve çağdaş uluslararası toplumdaki rolü; tarihsel olayların sürekliliği, değişiklikler ve yeniliklerin kronolojik bir çerçeve içerisinde tanımlanması; on beşinci yüzyıldan başlayarak uluslararası siyasal tarihteki gelişmeler; bu tarihsel gelişmelerin yirmi birinci yüzyıldaki yansımaları; uluslararası sistemin aktörlerinin ortaya çıkışları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, temel kavramlar | - |
2 | Feodal Sistemin Çöküşü, Kapitalizme geçiş | Alaaddin Şenel, Siyasal Düşünceler Tarihi-I-II, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1995, ss.276-290 |
3 | Westfalya Sonrası Dönem ve Ulus-Devlet | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 331-353 |
4 | Endüstri devrimi ve Sosyo-politik sonuçları | Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, İstanbul: Alkım Yayınevi, 2006, ss. 111-141 |
5 | Avrupalılaşma dalgası: Japonya, Rusya ve Osmanlı Devletinde Modernleşme | Clive Ponting, Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, İstanbul: Alfa Tarih, 2011, ss. 666-676, 686-694 |
6 | Emperyalizm ve Uluslararası Siyaset | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 498-534 |
7 | Savaş öncesi ittifaklar ve Birinci Dünya Savaşı | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 603-627 |
8 | Ara Sınav | - |
9 | Rus İhtilali ve Uluslararası sistemdeki yansımaları | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 603-627 |
10 | Yeni Ekonomik ve Siyasal Düzen: İkinci Dünya Savaşı ve Sonuçları | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 645-669 |
11 | Soğuk Savaşın başlaması ve iki kutuplu düzene geçiş | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 677-697 |
12 | Soğuk Savaş ve ittifaklar | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 699-729 |
13 | Soğuk Savaşın sonu ve yeni dünya düzeni | J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015, ss. 729-766 |
14 | Uluslararası sistem ve aktörler | Clive Ponting, Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, İstanbul: Alfa Tarih, 2011, ss. 744-817 |
15 | Genel Değerlendirme | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, (Çev. Fethi Aytuna), İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2015. |
---|---|
2. Clive Ponting, Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, (Çev. Eşref B. Özbilen), İstanbul: Alfa Tarih, 2011. | |
3. Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, İstanbul: Alkım Yayınevi, 2006. | |
4. Alaaddin Şenel, Siyasal Düşünceler Tarihi-I-II, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1995. | |
Diğer Kaynaklar | 5. Kirsten E. Schulze et al. , 20. Yüzyılın Uluslararası Tarihi, (Çev. Taciser Ulaş Belge), Ankara: Siyasal Kitabevi, 2020. |
6. Helene Carrere D'encausse, İki Dünya Arasında Rusya, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2013. | |
7. Oral Sander, Siyasi Tarih. İlkçağlardan 1918’e. Ankara: İmge Kitabevi, 1989. | |
8. Oral Sander, Siyasi Tarih. Birinci Dünya Savaşı’nın Sonundan 1980’e Kadar, Ankara: İmge Kitabevi, 1989. | |
9. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl: 1914-1991 Aşırılıklar Çağı. (Çev. Yavuz Alogan), İstanbul: Sarmal Yayınevi, 1996. | |
10. Robert A. C. Parker, II. Dünya Savası, (Çev: Müfit Günay), Ankara: Dost Kitabevi, 2005. | |
11. Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler 1789-1980, (Çev: Savaş Aktur), Ankara: Dost Kitabevi, 2002. | |
12. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyas Tarihi 1980-1990, Ankara: İş Bankası Yayınları, 1994. | |
13. ony Judt, Savas Sonrası: 1945 Sonrası Avrupa Tarihi, (Çev: Dilek Şendil), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006 | |
14. Henry Kissinger, Diplomasi, (Çev: Ibrahim H. Kurt), Ankara: İş Bankası Yayınları, 1998. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 20 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 15 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 25 |
Toplam | 18 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine ait kavramsal ve teorik bilgi ve anlayışın, metodolojik kapasitenin bu disiplinlerde yeni bilgiler ortaya koyabilecek nitelikte geliştirilmesi. | |||||
2 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine paralel, sosyoloji, antropoloji, tarih vb. disiplinlerde kapsamlı bir bilgi ve anlayışa hakim olunarak disiplinlerarası bir perspektif geliştirilmesi. | |||||
3 | Niteliksel ve niceliksel araştırma metodoloji ve metotlarına dair bilgi sahibi olunması ve bu bilginin tez yazımında ve diğer araştırmalarda kullanılmasını sağlayacak bir kapasite geliştirilmesi. | |||||
4 | Edinilen teorik ve metodolojik, disiplinlerarası bilginin alandaki tartışmaları takip edebilmek, yorumlayabilmek ve literatürdeki mevcut problem ve eksiklikleri tespit ederek gidermek için eleştirel bir anlayışın geliştirilmesi. | |||||
5 | Literatüre katkıda bulunacak nitelikte bir tez yazılması ve yayın yapılabilmesi için gereken akademik yazım prensip ve becerilerinin geliştirilmesi. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 125 |