AKTS - Modern, Modernite ve Modernleşme

Modern, Modernite ve Modernleşme (KAM625) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Modern, Modernite ve Modernleşme KAM625 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Korhan Mühürcüoğlu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu seçmeli doktora dersinin amacı, modern kavramını tarihsel gelişim süreci içerisinde (hem Batılı hem Batılı olmayan toplumlara referansla) incelemek ve öğrencinin modern kavramı üzerine detaylı bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Modern kavramının ilk olarak Batı ve Orta Avrupa’daki ve daha sonra Avrupa dışındaki tarihsel gelişimi üzerine kavramsal bilgi edinir.
  • Avrupa’daki modernleşme tartışmaları hakkında bilgi sahibi olur.
  • Modernleşmeyle yakından ilgili sekülerleşme, ilerleme gibi kavramlar hakkındaki tartışmalara hakim olur.
  • Batılı olmayan modernlikler/modernleşme süreçleri ve süreçler üzerine yürütülmüş olan tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin İçeriği Modern, modernite ve modernleşme gibi kavramların tarihsel gelişim süreci içerisinde (hem Batılı hem Batılı olmayan toplumlara referansla) siyasal, sosyolojik ve kültürel açılardan incelenmesi ve mevcut literatürdeki tartışmaların teorik perspektiften ele alınması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Modern Kavramı Üzerine Genel Bir Değerlendirme (I) Charles Baudelaire, The Painter of Modern Life and Other Essays (New York: Phaidon, 1995).
3 Modern Kavramı Üzerine Genel Bir Değerlendirme (II) 1.) Marshall Berman, All That Is Solid Melts into Air: The Experience of Modernity (London: Verso, 2010). 2.) Zygmunt Bauman, Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty (Cambridge: Polity Press, 2006).
4 Rönesans ve Birey Kavramı Jacob Burckhardt, The Civilization of the Renaissance in Italy (New York: Phaidon, 1995).
5 Erken Aydınlanma Dönemi ve Sekülerizm Benedict de Spinoza, Theological-Political Treatise (Cambridge: Cambridge University Press, 2007).
6 Aydınlanma Dönemi ve İlerleme Fikri Immanuel Kant, “What is Enlightenment?”, Political Writings (Cambridge: Cambridge University Press, 1991).
7 Ara Sınav
8 Batılı Olmayan Modernlik 1.) Edward Said, Orientalism (London: Vintage, 1979). 2.) Edward Said, Culture and Imperialism (London: Vintage, 1994).
9 Avrupa-Merkezlilik ve Modernleşme Kavramı Samir Amin, Eurocentrism (New York: Monthly Review Press, 2009).
10 Kolonileşme, Dekolonizasyon ve Modernleşme Problemi 1.) Frantz Fanon, Black Skin, White Masks (New York: Grove Press, 2008). 2.) Frantz Fanon, The Wretched of the Earth (New York: Grove Press, 2004).
11 Modernleşme ve Ulus-Devlet 1.) Benedict Anderson, Imagined Communites: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London: Verso, 2006). 2.) Daryush Shayegan, Cultural Schizophrenia: Islamic Societies Confronting the West (New York: Syracuse University Press, 1997).
12 Modernleşme ve “Gecikmişlik” Düşüncesi 1.) Gregory Jusdanis, Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991).
13 Türkiye’de Modernleşme Problemi (I) Alev Çınar, Modernity, Islam, and Secularism in Turkey: Bodies, Places, and Time (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005).
14 Türkiye’de Modernleşme Problemi (II) Nilüfer Göle, Modern Mahrem: Medeniyet ve Örtünme (İstanbul: Metis, 2019).
15 Ders Konularının Tartışması ve Özeti

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Charles Baudelaire, The Painter of Modern Life and Other Essays (New York: Phaidon, 1995).
2. Marshall Berman, All That Is Solid Melts into Air: The Experience of Modernity (London: Verso, 2010).
3. Zygmunt Bauman, Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty (Cambridge: Polity Press, 2006).
4. Jacob Burckhardt, The Civilization of the Renaissance in Italy (New York: Phaidon, 1995).
5. Benedict de Spinoza, Theological-Political Treatise (Cambridge: Cambridge University Press, 2007).
6. Immanuel Kant, “What is Enlightenment?”, Political Writings (Cambridge: Cambridge University Press, 1991).
7. Edward Said, Orientalism (London: Vintage, 1979).
8. Edward Said, Culture and Imperialism (London: Vintage, 1994).
9. Samir Amin, Eurocentrism (New York: Monthly Review Press, 2009).
10. Frantz Fanon, Black Skin, White Masks (New York: Grove Press, 2008).
11. Frantz Fanon, The Wretched of the Earth (New York: Grove Press, 2004).
12. Benedict Anderson, Imagined Communites: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London: Verso, 2006).
13. Daryush Shayegan, Cultural Schizophrenia: Islamic Societies Confronting the West (New York: Syracuse University Press, 1997).
14. Gregory Jusdanis, Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991).
15. Alev Çınar, Modernity, Islam, and Secularism in Turkey: Bodies, Places, and Time (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005).
16. Nilüfer Göle, Modern Mahrem: Medeniyet ve Örtünme (İstanbul: Metis, 2019).

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 20
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 40
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 17 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine ait kavramsal ve teorik bilgi ve anlayışın, metodolojik kapasitenin bu disiplinlerde yeni bilgiler ortaya koyabilecek nitelikte geliştirilmesi.
2 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine paralel, sosyoloji, antropoloji, tarih vb. disiplinlerde kapsamlı bir bilgi ve anlayışa hakim olunarak disiplinlerarası bir perspektif geliştirilmesi.
3 Niteliksel ve niceliksel araştırma metodoloji ve metotlarına dair bilgi sahibi olunması ve bu bilginin tez yazımında ve diğer araştırmalarda kullanılmasını sağlayacak bir kapasite geliştirilmesi.
4 Edinilen teorik ve metodolojik, disiplinlerarası bilginin alandaki tartışmaları takip edebilmek, yorumlayabilmek ve literatürdeki mevcut problem ve eksiklikleri tespit ederek gidermek için eleştirel bir anlayışın geliştirilmesi.
5 Literatüre katkıda bulunacak nitelikte bir tez yazılması ve yayın yapılabilmesi için gereken akademik yazım prensip ve becerilerinin geliştirilmesi.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 15 3 45
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 15 4 60
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 125