AKTS - Göç ve Siyaset: Güncel Sorunlar ve Yaklaşımlar

Göç ve Siyaset: Güncel Sorunlar ve Yaklaşımlar (KAM624) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Göç ve Siyaset: Güncel Sorunlar ve Yaklaşımlar KAM624 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Asuman Özgür Keysan
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders göç kavramına yönelik teorik tartışmaları ele alarak göç ve siyaset arasındaki ilişkiyi güncel tartışmalar ışığında analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Göç kavramına yönelik teorik tartışmalara hakim olarak, teori ile pratiği birleştirebilen bir yaklaşım geliştirebilirler.
  • Göçün, vatandaşlık toplumsal cinsiyet aile ve sosyal uyum gibi kavramlarla ilişkisini analiz edebilirler.
Dersin İçeriği Göç kavramının klasik ve çağdaş göç teorileri üzerinden analizi; uluslararası göçe dair kavramlar; göçün, vatandaşlık, toplumsal cinsiyet, aile ve sosyal uyum gibi kavramlarla ilişkisi; göç siyasetinde farklı aktörlerin (ulus devlet, uluslararası kuruluşlar ve STK?lar gibi) rolü; Türkiye?deki göç politikalarının tarihsel analizi ve güncel göç dalgaları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı -
2 Kuramsal Yaklaşımlar: Klasik ve Çağdaş Göç Teorileri Sert, D. (2016). “Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru”. S. G. Ihlamur Öner ve N. A. Şirin Öner (Ed.). Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar, İstanbul: İletişim Yayıncılık, 29-47. Betts, A. 2011. “Introduction: Global Migration Governance”, in A. Betts (ed.), Global Migration Governance. Oxford: Oxford University Press. 1-33.
3 Uluslararası Göç Akışları: Göçmenler, Mülteciler ve Sığınmacılar Castles, S. & Miller, J. M. (2008). Göçler Çağı- Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. B. U. Bal ve İ. Akbulut (Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Betts, A. (2011). “Introduction: Global Migration Governance”, in A. Betts (ed.), Global Migration Governance. Oxford: Oxford University Press. 1-33.
4 Göç, Ulus Devlet ve Sınır Kontrolleri Morris, L. (1997). “Globalization, Migration and the Nation-State: The Path to a Post-National Europe?”, The British Journal of Sociology, 48(2), 192–209. Dittgen, H. (1999). “World without Borders? Reflections on the Future of the Nation‐State”, Government and Opposition, 34(2), 161-179. Joppke, C. (1998). “Immigration challenges the nation-state”, Challenge to the nation-state: Immigration in Western Europe and the United States, 5-46.
5 Göç, Vatandaşlık ve Aidiyet Unat, Abadan, N. (2006). Bitmeyen Göç Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Baban, F., S. Ilcan, & K. Rygiel. (2017). “Syrian Refugees in Turkey: Pathways to Precarity, Differential Inclusion, and Negotiated Citizenship Rights”, Journal of Ethnic Migration Studies, 43 (1): 41–57. Biehl, K. S. (2017). “Inclusive Exclusion? The Regulation and Experience of Citizenship in a Space of Irregular Migration in Istanbul.” In Within and Beyond Citizenship, edited by R. G. Gonzales, and N. Sigona (Der.), Londra ve New York: Routledge, 80-92.
6 Göçün Kadınlaşması: Teorileri Yeniden Okumak Coşkun, E. (2016). “Türkiye'nin göç rejiminde toplumsal cinsiyet faktörü: Ugandalı göçmen kadınlar örneği”. Fe Dergi. 8(1), 91-104. Christou, A., & Kofman, E. (2022). “Gendering Asylum”. In Gender and Migration. Cham: Springer, 77-93. Doğangün, G. & Özgür Keysan, A. (2022). “Göçün Suriyeli Kadınların Toplumsal Cinsiyet Pratikleri Üzerindeki Etkisi: İmkanlar ve Zorluklar”, SBF Dergisi, Erken Gorunum.
7 Göç Siyaseti ve Aktörler: İnsani Yardım ve Sivil Toplum Kuruluşları Aras, B., & Duman, Y. (2018). “I/NGOs’ Assistance to Syrian Refugees in Turkey: Opportunities and Challenges”, Journal of Balkan and Near East Studies, 21 (4): 478–491. Özgür Keysan, A.& Şentürk, B. (2021). “Empowerment Perspectives and Practices of Refugee-Related NGOs in Turkey: Family, Protection, or Solidarity?”, Journal of Refugee Studies, 34(4), 3820–3845. Sunata, U., & S. Tosun. (2019). “Assessing the Civil Society’s Role in Refugee Integration in Turkey: NGO-R as a New Typology.” Journal of Refugee Studies, 32 (4), 683–703. Özgür Keysan, A. (2020) “Refugee-focused NGOs in Turkey: Difficulties and Expectations”, in Migration Generating Geographies and International Irregular Migrations, S. Kolukırık & E. Gün (eds.), Berlin: Peter Lang Publishing, 129-149.
8 Ödev Teslimi -
9 Göç, Küresel Emek Piyasası ve Kalkınma Castles, S. (2011) “Migration, Crisis, and the Global Labour Market”, Globalizations, 8(3), 311-324. Toksöz, G. (2006). Uluslararası Emek Göçü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İçduygu, A., and E. Diker. 2017. “Labor Market Integration of Syrian Refugees: From Refugees to Settlers.” The Journal of Migration Studies, 3 (1), 12–35.
10 Göç, Aile ve Evlilik Brettell, Caroline B. (2017). “Marriage and migration”, Annual Review of Anthropology, 46, 81-97. Robinson, K. (2007). Marriage migration, gender transformations, and family values in the ‘global ecumene’. Gender, Place & Culture, 14(4), 483-497. Dedeoğlu, S., & Gökmen, Ç. E. (2011). Göç ve Sosyal Dışlanma. Eflatun Basım Dağıtım Yayıncılık.
11 Yereli Yeniden Yaratmak: Sosyal Uyum, Asimilasyon ve Dışlama Akıncı, B., Nergiz, A. ve Gedik, E. (2015). “Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul”. Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(2), 58-83. Erdoğan, M. M. (2015). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Şimşek, D., and M. Çorabatır. (2016). “Challenges and Opportunities of Refugee Integration in Turkey.” Research Centre on Asylum and Migration (IGAM). https://tr.boell.org/sites/default/ files/hb_rapor_duezlt_1904173.pdf.
12 Türkiye’de Göç Politikaları: Göçün tarihsel Gelişimi İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö. (2009). “Türkiye nin Uluslararası Göç Politikaları 1923-2023 Ulus devlet Oluşumundan Ulus ötesi Dönüşümlere”. Mirekoc. Koc Univ. Şimşek, D. (2017). “Göç Politikaları ve “insan güvenliği”: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Toplum ve Bilim, 140, 11-26. İnan, C. E. (2016). “Türkiye’de göç politikaları: iskân kanunları üzerinden bir inceleme”. Göç Araştırmaları Dergisi, (3), 10-33. Erdoğan, M. ve Kaya, A. (2015). “Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler”. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
13 Türkiye’de Göç Politikalarına dair güncel meseleler: Suriye ve Afgan Göçü Christou, A., & Kofman, E. (2022). “Gendering Asylum”. In Gender and Migration (pp. 77-93). Springer, Cham.
14 Değerlendirme ve Kapanış -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. 1. Ihlamur-Öner, S. G. & Öner, A.Ş. (2012). Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: İletişim Yayınları.
2. 2. Castles, S., & Miller, J. M. (2008). Göçler Çağı- Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. B. U. Bal & İ. Akbulut (Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
3. 3. Cohen, R. (2016). Migration and its enemies: global capital, migrant labour and the nation-state. London: Routledge.
4. 4. Yuval-Davis, N., Wemyss, G., & Cassidy, K. (2019). Bordering. London: John Wiley & Sons.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 14 15
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 30
Sunum 1 15
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 17 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine ait kavramsal ve teorik bilgi ve anlayışın, metodolojik kapasitenin bu disiplinlerde yeni bilgiler ortaya koyabilecek nitelikte geliştirilmesi.
2 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine paralel, sosyoloji, antropoloji, tarih vb. disiplinlerde kapsamlı bir bilgi ve anlayışa hakim olunarak disiplinlerarası bir perspektif geliştirilmesi.
3 Niteliksel ve niceliksel araştırma metodoloji ve metotlarına dair bilgi sahibi olunması ve bu bilginin tez yazımında ve diğer araştırmalarda kullanılmasını sağlayacak bir kapasite geliştirilmesi.
4 Edinilen teorik ve metodolojik, disiplinlerarası bilginin alandaki tartışmaları takip edebilmek, yorumlayabilmek ve literatürdeki mevcut problem ve eksiklikleri tespit ederek gidermek için eleştirel bir anlayışın geliştirilmesi.
5 Literatüre katkıda bulunacak nitelikte bir tez yazılması ve yayın yapılabilmesi için gereken akademik yazım prensip ve becerilerinin geliştirilmesi.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama 1 6 6
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 125