AKTS - Batılılaşma, Avrupalılaşma ve Türkiye

Batılılaşma, Avrupalılaşma ve Türkiye (KAM623) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Batılılaşma, Avrupalılaşma ve Türkiye KAM623 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Gürçel Akdemir
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders, batılılaşma ve Avrupalılaşma yazınlarını ele alarak özellikle Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren yüzünü döndüğü yönü daha iyi anlamayı sağlamayı amaçlar.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Türkiye'nin sosyo-politik açıdan tarihsel gelişimini özellikle dikkate alarak Batılılaşma ve Avrupalılaşma literatürüne oldukça aşina olurlar.
Dersin İçeriği Batılılaşma ve Avrupalılaşma yazınlarını ele alarak özellikle Türkiye Cumhuriyeti?nin kuruluşundan itibaren yüzünü döndüğü yönü anlamak; batılılaşmanın ve Avrupalılaşmanın siyasa yapım süreçleri üzerindeki etkisinin Türkiye özelinde değerlendirmesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, temel kavramlar
2 Batılılaşma Kavramı-Batılılaşma Tartışmaları Ortaylı, İlber. (2018). Batılılaşma Yolunda. İstanbul: İnkılap Yayınları.
3 19. Yüzyılda Osmanlı’da Batılılaşma Hareketleri Zürcher, Erik Jan. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İetişim, ss. 59-136.
4 Cumhuriyet ve Batılılaşma Atay, Faruk. (2019). Türkiye Demokrasi Tarihi. Ankara: Nika, ss. 95-118.
5 Türkiye ve ABD: Truman Doktrini ve Marshall Yardımı Zürcher, Erik Jan. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İetişim, ss. 299-320.
6 Türkiye ve Avrupa: Avrupalı olma ideali Berkes, Niyazi. (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
7 Türkiye AB İlişkileri: Dünden Bugüne Akçay, Belgin ve Sinem Akgül Açıkmeşe. (2017). Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Ankara: Seçkin.
8 Ara Sınav
9 Avrupalılaşma Kavramı Yazgan, Hatice. (2012). Bir Kavramsal Çerçeve Olarak “Avrupalılaşma”: Kapsam, Gereklilik ve Sınırlar, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4): 123-140.
10 Avrupalılaşma Kuramları Akçay, Belgin ve İlke Göçmen (ed). (2014). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Ankara: Seçkin, ss: 661-683.
11 Avrupalılaşma ve Demokratikleşme Akçay, Belgin ve İlke Göçmen (ed). (2014). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Ankara: Seçkin, ss: 685-703.
12 Türkiye’de Avrupalılaşma Etkisi Uğur, Ömer ve Metin Aksoy. (2015). Avrupalılaşma Kavramı ve Türkiye’nin Demokratikleşme Sürecine Etkisi. KTÜ SBE Sos. Bil. Dergisi, (10): 163-180.
13 Karşılaştırmalı Yöntem ile Avrupalılaşma Deneyimi Akçay, Belgin ve Sinem Akgül Açıkmeşe. (2017). Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Ankara: Seçkin, ss: 167: 197.
14 Batılılaşma ve Avrupalılaşma Yazınında Güncel Tartışmalar Gençkal Eroler, Elif ve Rahime Süleymanoğlu Kürüm. (2021). Türkiye’de Medyadaki “Medenileşme” Algısında Avrupa Temsili: Suriyeli Göçmen Krizi Dönemi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (69): 1-19.
15 Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Ataay, Faruk. (2019). Türkiye Demokrasi Tarihi. Ankara: Nika.
2. Zürcher, Erik Jan. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İetişim.
3. Akçay, Belgin ve Sinem Akgül Açıkmeşe. (2017). Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Ankara: Seçkin.
4. Akçay, Belgin ve İlke Göçmen (ed). (2014). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Ankara: Seçkin.
Diğer Kaynaklar 5. Ortaylı, İlber. (2018). Batılılaşma Yolunda. İstanbul: İnkılap Yayınları.
6. Berkes, Niyazi. (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
7. Uğur, Ömer ve Metin Aksoy. (2015). Avrupalılaşma Kavramı ve Türkiye’nin Demokratikleşme Sürecine Etkisi. KTÜ SBE Sos. Bil. Dergisi, (10): 163-180.
8. Yazgan, Hatice. (2012). Bir Kavramsal Çerçeve Olarak “Avrupalılaşma”: Kapsam, Gereklilik ve Sınırlar, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4): 123-140.
9. Gençkal Eroler, Elif ve Rahime Süleymanoğlu Kürüm. (2021). Türkiye’de Medyadaki “Medenileşme” Algısında Avrupa Temsili: Suriyeli Göçmen Krizi Dönemi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (69): 1-19.
10. Heper, Metin. (2011). Türkiye’nin Siyasal Hayatı. İstanbul: Doğan Kitap.
11. Dedeoğlu, Beril. (2003). Dünden Bugüne Avrupa Birliği. İstanbul: Boyut Kitapları.
12. Dönmez, Rasim Özgür ve Gökhan Telatar. (2008). Küreselleşen Dünyada Avrupa Birliği. Ankara: Phoenix.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 10 20
Sunum 1 10
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 13 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine ait kavramsal ve teorik bilgi ve anlayışın, metodolojik kapasitenin bu disiplinlerde yeni bilgiler ortaya koyabilecek nitelikte geliştirilmesi.
2 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine paralel, sosyoloji, antropoloji, tarih vb. disiplinlerde kapsamlı bir bilgi ve anlayışa hakim olunarak disiplinlerarası bir perspektif geliştirilmesi.
3 Niteliksel ve niceliksel araştırma metodoloji ve metotlarına dair bilgi sahibi olunması ve bu bilginin tez yazımında ve diğer araştırmalarda kullanılmasını sağlayacak bir kapasite geliştirilmesi.
4 Edinilen teorik ve metodolojik, disiplinlerarası bilginin alandaki tartışmaları takip edebilmek, yorumlayabilmek ve literatürdeki mevcut problem ve eksiklikleri tespit ederek gidermek için eleştirel bir anlayışın geliştirilmesi.
5 Literatüre katkıda bulunacak nitelikte bir tez yazılması ve yayın yapılabilmesi için gereken akademik yazım prensip ve becerilerinin geliştirilmesi.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 15 3 45
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 15 3 45
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Projeler
Raporlar
Ödevler 10 2 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 130