AKTS - Bilgisayar Ağlarında Özel Konular
Bilgisayar Ağlarında Özel Konular (CMPE435) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Ağlarında Özel Konular | CMPE435 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
CMPE334 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Teknik Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Günümüzde İnternet üzerinde yaygın olarak kullanılan uygulamalara odaklanarak, TCP/IP ağ uygulama detayları ve temel prensiplerinde ileri seviye bilgi sunmak ve teknik detayları incelemektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | TCP/IP ağların çalışma prensip detayları, internet üzerinde çok kullanılan uygulamaların ileri düzey teknik yapısı, IPv6 adresleme, yönlendirme prensipleri, algoritmaları ve protokolleri, ICMP iletişimi, sanal özel ağlar (VPNs), kablosuz ağlar, ağ güvenliği. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar ağlarına giriş. Internet nedir? OSI çok katmanlı ağ mimari modeli. | Bölüm-1 (ders kitabı) |
2 | TCP/IP ağ çalışma prensipleri özeti. Katman fonksiyonları. Kesim (segment), datagram ve çerçeve (frame) yapıları. | Ders notları + Bölüm 2-5 (özet) |
3 | HTTP protokol özeti, mesaj formatı. Çerezler ve çerez kullanımı. Proxy, önbellek-kontrolü, koşullu-GET, içerik kodlama. | Bölüm 2.2.4-2.2.6 |
4 | Uygulamlar için HTTP servisleri. HTTPS servisi. FTP protocol özeti. E-posta protokolleri özeti. Posta mesaj format ve MIME. | Bölüm 2.3, 2.4.3-2.4.4 |
5 | DNS hizmeti ve DNS protokolü özeti. Tersine DNS sorgulama. DNS zehirleme. Uçtan uca iletişim protokolleri. Uçtan uca dosya dağıtımı. Dağıtık özet tablosu (DHT). | Bölüm 2.5-2.6 |
6 | Gönderim katmanı fonksiyon özeti. UDP/TCP tip gönderim hizmetleri. Bağlantı-yönetimli ve bağlantısız iletişim. TCP ve iletişim güvenilirliği. | Bölüm 3.1-3.4 |
7 | TCP akış ve çakışma kontrol mekanizmaları. ATM ABR çakışma kontrol mekanizması. | Bölüm 3.5.4-3.7 |
8 | Datagram ağlar ve IP adresleme prensipleri özeti. Yönlendirme algoritmaları. Bağlantı-durumu ve uzaklık-vektörü yönlendirme algoritmaları. | Bölüm 4.1-4.5 |
9 | Hiyerarşik yönlendirme. İç ağ ve ağlar arası özerk yönlendirme sistemi. RIP, OSPF, BGP protokolleri. Yayım ve çoklu gönderim. | Bölüm 4.5-4.7 |
10 | IPv6 özellikleri, servisleri ve datagram formatı. IPv6-IPv4 geçiş sistemleri ve uyumluluk. | Bölüm 4.4.4 + Ders notları |
11 | ICMP özellikleri ve uygulamaları. Sanal özel ağ (VPN) kurulumu ve yönetimi. | Bölüm 4.4.3-4.4.5+ Ders notları |
12 | Veri-bağlantı katmanı prensipleri ve Ethernet protokol özeti. ARP protokolü. Hat öbekleri ve hat anahtarları. Sanal yerel alan ağı (VLAN) kurulumu ve işletmesi. Uçtan-uca iletişim protokolü ve çerçeve yapısı. Bağlantı sanallaştırma ve fiziksel katman özeti. | Bölüm 5.6.3-5.7 |
13 | Kablosuz ağ ve IEEE802.11protokol özeti. WiFi, Bluetooth, WiMAX standartları. Kablosuz ağlarda dolaşılabilirlik ve hareketlililk. Hücresel İnternet erişimi. Mobil IP. | Bölüm 6.4-6.8 |
14 | Ağlarda güvenlik tehditleri. Güvenli e-posta. SSL ve gönderim katmanı güvenliği. IPsec ve VPN kullanımı. Kablosuz ağ güvenliği. Operasyonel güvenlik, ateş duvarları ve saldırı tespit sistemleri. | Bölüm 8 |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Computer Networking: A Top-Down Approach Featuring the Internet, 5/E, James F. Kurose, Keith W. Ross, Addison-Wesley, 2010, ISBN: 978-0-13-136548-3. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Computer Networks 4/E, Andrew S. Tanenbaum, Pearson Education Inc., 2006 |
3. Introduction to Data Networks, Lawrence Harte, ALTHOS Publishing, 2005 | |
4. Computer Networking First-Step, Wendell Odom, Cisco Press, 2004 | |
5. Bilgisayar Ağları, Nazife Baykal, Sas Bilişim, 2005 | |
6. TCP/IP Tutorial and Technical Overview, On-line book available at “http://www.redbooks.ibm.com/” Redbooks, published 19 December 2006, Last accessed May 14, 2009 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 3 | 20 |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | ||||
8 | En az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; | X | ||||
11 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | X | ||||
13 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; | |||||
14 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
15 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | ||||
16 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | |||||
17 | Sayısal hesaplama ve sayısal gösterim sistemlerini analiz, tasarım ve ifade becerisi. | X | ||||
18 | Hesaplama problemlerinin çözülmesinde programlama dillerini ve uygun bilgisayar mühendisliği kavramlarını kullanma becerisi. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 |