AKTS - Türkiye`nin Güncel Toplumsal Sorunları
Türkiye`nin Güncel Toplumsal Sorunları (KAM507) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye`nin Güncel Toplumsal Sorunları | KAM507 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Toplumsal olan ile siyasal olan arasındaki çizginin nerede çekilebileceği, bir çizginin çekilip çekilemeyeceği süregiden bir tartışma olsa da bu ders bu türden ikili ayrımların (siyasal/toplumsal, bireysel/kamusal, akıl/duygu, doğal/kültürel, devlet/toplum vb.) bizatihi kendisini sorunsallaştıran bir bakışla hazırlanmıştır. Bu türden ayrımlar, Gramsci’nin çok önceden fark edip vurguladığı üzere, ontolojik ayrımlar olarak değil de metodolojik ayrımlar olarak düşünülmelidir. Dolayısıyla bu derste toplumsal ve/ya da toplumsallaşmış meseleleri siyaset bilimsel bir bakışla ele alarak çok farklı yöntemlerle yapılmış olan araştırmaların bulgularını ve tartışma konularını bireysel, toplumsal, siyasal yansımalarıyla ele alacağız. Türkiye’nin güncel toplumsal sorunları, elbette, burada göründüğünden daha kalabalık bir liste oluşturabilecek büyüklükte bir başlıktır. Bu ders kapsamında, işlenmek üzere seçilen konular keyfi bir seçimin yansımaları olmamakla birlikte kaçınılmaz olarak belli bir sübjektivite içermektedir. İçeriğe dahil edilemeyen konular da aslında konuşulmakta olan sorunlarla bir şekilde bağlantılı olduğundan, ilgili yerlerde ek okuma önerileri ve tartışmalarla gündeme getirilmiş olacaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Siyasal ayrışma; cinsiyet problemi; kentleşme; göç. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | - |
2 | Sivil Toplum ve Sivil Toplum Kuruluşları | - Zeynep Özen, Lülüfer Körükmez ve Cansu Akbaş Demı̇rel (2021) Dı̇jı̇tal Çağda Sı̇vı̇l Toplum: İmkânlar ve Kısıtlılıklar https://www.sivilsayfalar.org/wp-content/uploads/2021/06/Dijital-Cagda-Sivil-Toplum.pdf - Yabanci, Bilge (2019) Turkey’s tamed civil society: Containment and appropriation under a competitive authoritarian regime, Journal of Civil Society, 15:4, 285-306, DOI:10.1080/17448689.2019.1668627 *Jessica Leigh Doyle (2017) State control of civil society organizations: the case of Turkey, Democratization, 24:2, 244-264, DOI: 10.1080/13510347.2016.1159555 *TÜSEV (2011) Türkiye’de Sivil Toplum: BİR DÖNÜM NOKTASI Uluslararası Sivil Toplum Endeksi Projesi Türkiye Ülke Raporu II https://www.tusev.org.tr/usrfiles/files/step2011_web_SON.pdf |
3 | Toplumsal Sınıf, Eşitsizlik, Yoksulluk, İşsizlik | - Sencer Ayata (2020) Türkiye’de Yoksulluk ve Eşitsizlik Nedenler Süreçler Çözümler, SDD Yayınları. - Senem Oğuz (2020) Türkiye’de Yedek İşgücü Ordusu, Kor Kitap. *Esra Kaya Erdoğan (2021) "Bayağı Kalabalığız" Üniversiteli İşsizliği, İletişim. *Pınar Öğünç, Gazete Duvar Yazı Dizisi *Tanıl Bora et. al. (2011) Boşuna mı Okuduk? Türkiye’de Beyaz Yakalı İşsizliği. İletişim |
4 | Toplumsal Sınıf, Eşitsizlik, Yoksulluk, İşsizlik | - Sencer Ayata (2020) Türkiye’de Yoksulluk ve Eşitsizlik Nedenler Süreçler Çözümler, SDD Yayınları. - Senem Oğuz (2020) Türkiye’de Yedek İşgücü Ordusu, Kor Kitap. *Esra Kaya Erdoğan (2021) "Bayağı Kalabalığız" Üniversiteli İşsizliği, İletişim. *Pınar Öğünç, Gazete Duvar Yazı Dizisi *Tanıl Bora et. al. (2011) Boşuna mı Okuduk? Türkiye’de Beyaz Yakalı İşsizliği. İletişim |
5 | Din, Diyanet, Laiklik | Recep Şentürk, Kurtuluş Cengiz, Önder Küçükural, Bahattin Akşit (2020) Türkiye’de Dindarlık Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri, İletişim. |
6 | Feminizm | Bodur Ün, Marella. (2019). Contesting global gender equality norms: The case of Turkey. Review of International Studies, 45(5), 828-847. doi:10.1017/S026021051900024X Arat, Yeşim. (2021). Democratic Backsliding and the Instrumentalization of Women's Rights in Turkey. Politics & Gender, 1-31. doi:10.1017/S1743923X21000192 |
7 | LGBT | Gençoğlu, Funda (2015) “Zorunlu-Gönüllü Mı̇llı̇yetçı̇lı̇kler ve Toplumsal Cı̇nsı̇yet: Erı̇llı̇ğı̇n Bedelı̇,” Toplumsal Cinsiyet ve Milliyetçilik içinde, S. Coşar ve A. Özman (der.) İletişim |
8 | Kürt Sorunu | Turgut, Serkan (2021) Kürt Damgası Etnik Sınırlar ve Başa Çıkma Stratejileri, İletişim. Saraçoğlu, Cenk (2020) Şehir, Orta Sınıf ve Kürtler İnkardan “Tanıyarak Dışlama”ya, İletişim. *Gençoğlu, Funda (2015) “Social Media and the Kurdish Issue in Turkey Hate Speech, Free Speech and Human Security.” Turkish Studies 16(1): 115-130. |
9 | Romanlar/Çingeneler | Özateşler Ülkücan, Gül (2018) “Toplumsal Kategorileri Yeniden Düşünmek: Çingenelik Kategorisinin Ardındakiler,” Türkiye'nin Büyük Dönüşümü içinde, Osman Savaşkan ve, Mehmet Ertan (Der.) İletişim. Gençoğlu Onbaşı, Funda (2013) “The Romani Opening in Turkey: Anti-Discrimination?” Turkish Studies 13(4): 599-613. (SSCI: Social Sciences Citation Index) |
10 | Mülteciler | Bélanger, Danièle & Cenk Saracoglu (2020) The governance of Syrian refugees in Turkey: The state-capital nexus and its discontents, Mediterranean Politics, 25:4, 413-432, DOI: 10.1080/13629395.2018.1549785 *Gençoğlu Funda ve Ali Can Fıstıkçı, “The Case of the Seasonal Agricultural Workers Of Turkey From a Non-Discrimination Perspective,” forthcoming. |
11 | Anti-entelektüalizm: Akademi, Eğitim, Popüler Kültür. | Gençoğlu, Funda (2018) “Üzerimizdeki Kara Bulut: Anti-entelektüalizm ya da Cehaletperverlik.” Birikim (347):64-72 Gençoğlu, Funda (2018) Anti-intellectualism or Populism alla turca, Contemporary Southeastern Europe, 5(1), 10-24. Vatansever, Aslı ve Meral Gezici Yalçın (2016) Ne Ders Olsa Veririz İletişim. Doğan, Sevgi & Ervjola Selenica (2021) Authoritarianism and academic freedom in neoliberal Turkey, Globalisation, Societies and Education, DOI: 10.1080/14767724.2021.1899801 Coşar, Simten ve Hakan Ergül (2015) Free-Marketization of Academia through Authoritarianism, Alternate Routes: A Journal of Critical Social Research, 26. Retrieved from http://www.alternateroutes.ca/index.php/ar/article/view/22314 Funda Gencoglu (2019): Heroes, villains and celebritisation of politics: hegemony, populism and anti-intellectualism in Turkey, Celebrity Studies, DOI: 10.1080/19392397.2019.1587305 |
12 | Anti-entelektüalizm: Akademi, Eğitim, Popüler Kültür. | Gençoğlu, Funda (2018) “Üzerimizdeki Kara Bulut: Anti-entelektüalizm ya da Cehaletperverlik.” Birikim (347):64-72 Gençoğlu, Funda (2018) Anti-intellectualism or Populism alla turca, Contemporary Southeastern Europe, 5(1), 10-24. Vatansever, Aslı ve Meral Gezici Yalçın (2016) Ne Ders Olsa Veririz İletişim. Doğan, Sevgi & Ervjola Selenica (2021) Authoritarianism and academic freedom in neoliberal Turkey, Globalisation, Societies and Education, DOI: 10.1080/14767724.2021.1899801 Coşar, Simten ve Hakan Ergül (2015) Free-Marketization of Academia through Authoritarianism, Alternate Routes: A Journal of Critical Social Research, 26. Retrieved from http://www.alternateroutes.ca/index.php/ar/article/view/22314 Funda Gencoglu (2019): Heroes, villains and celebritisation of politics: hegemony, populism and anti-intellectualism in Turkey, Celebrity Studies, DOI: 10.1080/19392397.2019.1587305 |
13 | Anti-entelektüalizm: Akademi, Eğitim, Popüler Kültür. | Gençoğlu, Funda (2018) “Üzerimizdeki Kara Bulut: Anti-entelektüalizm ya da Cehaletperverlik.” Birikim (347):64-72 Gençoğlu, Funda (2018) Anti-intellectualism or Populism alla turca, Contemporary Southeastern Europe, 5(1), 10-24. Vatansever, Aslı ve Meral Gezici Yalçın (2016) Ne Ders Olsa Veririz İletişim. Doğan, Sevgi & Ervjola Selenica (2021) Authoritarianism and academic freedom in neoliberal Turkey, Globalisation, Societies and Education, DOI: 10.1080/14767724.2021.1899801 Coşar, Simten ve Hakan Ergül (2015) Free-Marketization of Academia through Authoritarianism, Alternate Routes: A Journal of Critical Social Research, 26. Retrieved from http://www.alternateroutes.ca/index.php/ar/article/view/22314 Funda Gencoglu (2019): Heroes, villains and celebritisation of politics: hegemony, populism and anti-intellectualism in Turkey, Celebrity Studies, DOI: 10.1080/19392397.2019.1587305 |
14 | Genel Değerlendirme | - |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. - Zeynep Özen, Lülüfer Körükmez ve Cansu Akbaş Demı̇rel (2021) Dı̇jı̇tal Çağda Sı̇vı̇l Toplum: İmkânlar ve Kısıtlılıklar https://www.sivilsayfalar.org/wp-content/uploads/2021/06/Dijital-Cagda-Sivil-Toplum.pdf |
---|---|
2. - Yabanci, Bilge (2019) Turkey’s tamed civil society: Containment and appropriation under a competitive authoritarian regime, Journal of Civil Society, 15:4, 285-306, DOI:10.1080/17448689.2019.1668627 | |
3. Jessica Leigh Doyle (2017) State control of civil society organizations: the case of Turkey, Democratization, 24:2, 244-264, DOI: 10.1080/13510347.2016.1159555 | |
4. TÜSEV (2011) Türkiye’de Sivil Toplum: BİR DÖNÜM NOKTASI Uluslararası Sivil Toplum Endeksi Projesi Türkiye Ülke Raporu II https://www.tusev.org.tr/usrfiles/files/step2011_web_SON.pdf | |
5. - Sencer Ayata (2020) Türkiye’de Yoksulluk ve Eşitsizlik Nedenler Süreçler Çözümler, SDD Yayınları. | |
6. - Senem Oğuz (2020) Türkiye’de Yedek İşgücü Ordusu, Kor Kitap. | |
7. Esra Kaya Erdoğan (2021) "Bayağı Kalabalığız" Üniversiteli İşsizliği, İletişim. | |
8. Pınar Öğünç, Gazete Duvar Yazı Dizisi | |
9. Tanıl Bora et. al. (2011) Boşuna mı Okuduk? Türkiye’de Beyaz Yakalı İşsizliği. İletişim | |
10. Recep Şentürk, Kurtuluş Cengiz, Önder Küçükural, Bahattin Akşit (2020) Türkiye’de Dindarlık Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri, İletişim. | |
11. Bodur Ün, Marella. (2019). Contesting global gender equality norms: The case of Turkey. Review of International Studies, 45(5), 828-847. doi:10.1017/S026021051900024X | |
12. Arat, Yeşim. (2021). Democratic Backsliding and the Instrumentalization of Women's Rights in Turkey. Politics & Gender, 1-31. doi:10.1017/S1743923X21000192 | |
13. Gençoğlu, Funda (2015) “Zorunlu-Gönüllü Mı̇llı̇yetçı̇lı̇kler ve Toplumsal Cı̇nsı̇yet: Erı̇llı̇ğı̇n Bedelı̇,” Toplumsal Cinsiyet ve Milliyetçilik içinde, S. Coşar ve A. Özman (der.) İletişim | |
14. Turgut, Serkan (2021) Kürt Damgası Etnik Sınırlar ve Başa Çıkma Stratejileri, İletişim. | |
15. Saraçoğlu, Cenk (2020) Şehir, Orta Sınıf ve Kürtler İnkardan “Tanıyarak Dışlama”ya, İletişim | |
16. Gençoğlu, Funda (2015) “Social Media and the Kurdish Issue in Turkey Hate Speech, Free Speech and Human Security.” Turkish Studies 16(1): 115-130. | |
17. Özateşler Ülkücan, Gül (2018) “Toplumsal Kategorileri Yeniden Düşünmek: Çingenelik Kategorisinin Ardındakiler,” Türkiye'nin Büyük Dönüşümü içinde, Osman Savaşkan ve, Mehmet Ertan (Der.) İletişim. | |
18. Gençoğlu Onbaşı, Funda (2013) “The Romani Opening in Turkey: Anti-Discrimination?” Turkish Studies 13(4): 599-613. (SSCI: Social Sciences Citation Index) | |
19. Bélanger, Danièle & Cenk Saracoglu (2020) The governance of Syrian refugees in Turkey: The state-capital nexus and its discontents, Mediterranean Politics, 25:4, 413-432, DOI: 10.1080/13629395.2018.1549785 | |
20. Gençoğlu Funda ve Ali Can Fıstıkçı, “The Case of the Seasonal Agricultural Workers Of Turkey From a Non-Discrimination Perspective,” forthcoming. | |
21. Gençoğlu, Funda (2018) “Üzerimizdeki Kara Bulut: Anti-entelektüalizm ya da Cehaletperverlik.” Birikim (347):64-72 | |
22. Gençoğlu, Funda (2018) Anti-intellectualism or Populism alla turca, Contemporary Southeastern Europe, 5(1), 10-24. | |
23. Vatansever, Aslı ve Meral Gezici Yalçın (2016) Ne Ders Olsa Veririz İletişim. | |
24. Doğan, Sevgi & Ervjola Selenica (2021) Authoritarianism and academic freedom in neoliberal Turkey, Globalisation, Societies and Education, DOI: 10.1080/14767724.2021.1899801 | |
25. Coşar, Simten ve Hakan Ergül (2015) Free-Marketization of Academia through Authoritarianism, Alternate Routes: A Journal of Critical Social Research, 26. Retrieved from http://www.alternateroutes.ca/index.php/ar/article/view/22314 | |
26. Funda Gencoglu (2019): Heroes, villains and celebritisation of politics: hegemony, populism and anti-intellectualism in Turkey, Celebrity Studies, DOI: 10.1080/19392397.2019.1587305 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 5 | 50 |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 30 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 20 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası ilişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını ve metodolojisini kullanma becerisine sahip olmak | |||||
2 | Uluslararası ilişkileri teorik bir düzeyde analiz etme becerisine sahip olmak. | |||||
3 | Güncel küresel veya ulusal siyasi meseleler konusunda mantıklı yorumlar yapma becerisine sahip olmak. | |||||
4 | Devletlerarası ilişkiler konusunda farklı perspektiflere sahip olmak. | |||||
5 | Küresel ve bölgesel aktörlerin mevcut ve geleceğe ilişkin pozisyonlarına ilişkin analiz yapmak. | |||||
6 | Siyasi konularda akademik ve uygulamalı araştırma becerilerini geliştirmek. | |||||
7 | Alanla ilgili akademik yazım becerilerini geliştirmek | |||||
8 | Alanla ilgili akademik sunum becerilerini geliştirmek | |||||
9 | Analitik düşünme ve bağımsız araştırma yeteneklerini geliştirmek | |||||
10 | Eleştirel analiz, yorum, tartışma ve sürekli öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirliliği kazandırmak. | |||||
11 | Argüman geliştirme yeteneğini kazandırmak. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 20 | 20 |
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 129 |