AKTS - Mimarlık Tarihi ve Kuramı I
Mimarlık Tarihi ve Kuramı I (MMR517) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mimarlık Tarihi ve Kuramı I | MMR517 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Alan Dışı Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Mimarlık tarihinin, mimarlığın dünyadaki ve ülkemizdeki gelişim sürecinin sosyal, politik ve kültürel bağlamında ele alınarak değerlendirilmesi; mimarlık tarihi ve kuramlarının, mimarlık tarih yazımıyla ilişkili olarak tartışılması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amacı, kapsamı, yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi | Konular hakkında ön bilgi toplama |
2 | Tarihöncesi ve Erken Tarih-Mısır, Mezopotamya, Pers Mimarisi | Okuma |
3 | Antik Dünya-Yunan-Roma Mimarisi | Okuma ve Araştırma |
4 | Erken Hıristiyanlık-Bizans Mimarlığı | Okuma ve Araştırma |
5 | Romanesk Manastırdan Katedrale-Gotik Mimari | Okuma ve Araştırma |
6 | Rönesans Mimarlığı | Okuma ve Araştırma |
7 | Barok ve Rokoko Mimarlığı | Sunum Hazırlama |
8 | İslam Sanat ve Mimarisi -Şam ve Endülüs Emevileri -Abbasiler, İran Selçuklu Mimarlığı | Sunum Hazırlama |
9 | Ara Sınav | Sunum Hazırlama |
10 | Anadolu Selçuklu Mimarisi Anadolu’ da Beylikler Dönemi Mimarisi | Sunum Hazırlama |
11 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi(16. yüzyıl) | Sunum Hazırlama |
12 | Mimar Sinan 18. yüzyıl Osmanlı Mimarisi | Sunum Hazırlama |
13 | Neoklasisizm 19. Yüzyıl Mimarisi | Sunum Hazırlama |
14 | 1945 Öncesi ve 20. Yüzyıl Mimarisi | Okuma ve Yorum |
15 | 1945 Sonrasında Mimarlık | Okuma ve Araştırma |
16 | Genel Sınav | Okuma |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 1. Gombrich, E. H. Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, 2007 |
---|---|
2. 2. Hasol D. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul, 2010 | |
3. 3. Kostof, S. A History of Architecture, New York, 1995 | |
4. 4. Kuban, D. Osmanlı Mimarisi, Yem Yayın, İstanbul, 2007 | |
5. 5. Öney, G. Beylikler Devri Sanatı XIV.-XV. Yüzyıl(1300-1453), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1989 | |
6. 6. Peker, A. U.,-Bilici, K(Ed.). Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Ankara, 2006 | |
7. 7. Roth, L. M. Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2006 | |
8. 8. Sözen, M. Türk Mimarisinin Tarihsel Gelişimi, İ.T.Ü., İstanbul, 1980 | |
9. 9. Tuncer, O. C. Mimarlık Tarihi-II, A.D.M.M.A, Ankara, 1980 | |
10. 10. Turani, A. Dünya Sanat Tarihi, Ankara, 2007 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 3 | 20 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 10 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak. | |||||
2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak. | |||||
3 | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek. | |||||
4 | Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek. | |||||
5 | Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilmek. | |||||
6 | Alanında araştırma yöntemleri kullanında ileri düzey beceriler kazanmak. | |||||
7 | Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak, bilime katkıda bulunmak. | |||||
8 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek. | |||||
9 | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. | |||||
10 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek. | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilmek. | |||||
12 | Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek. | |||||
13 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | |||||
14 | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | |||||
15 | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. | |||||
16 | Alanındaki toplumsal, bilişimsel, kültürel ve etik sorunlarla ilgili çözüm bulma süreçlerine katkıda bulunma ve bu değerlerin gelişmesini destekleme. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | |||
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 15 | 9 | 135 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 147 |