AKTS - Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri

Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri (MMR620) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri MMR620 1. Dönem 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Sevgi Lökçe
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Mimarlıkta davranışsal ve sosyal boyutların uygulama verileriyle kuramsal bilginin oluşturulması, tarihsel süreklilikler, var olan pratikler, söylemler teknik, kültürel ve politik sorunsalların kavramsal boyutta sorgulanması
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mimarlık Tasarım Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgiye sahip olur. Alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve sonuçları yorumlama becerisine sahip olur. Kuramsal bilgisini belirlenen araştırma konusu ile birleştiren etkili bir sunum yapar.
Dersin İçeriği Mimarlık- tasarım-kuram ilişkisinin seçilmiş kaynaklar üzerinden yapılacak anlatımlar ve seminerlerle sorgulanması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı. Dersin amacı ile ilgili genel bilgi verilmesi. Literatür Bilgileri, içerik bilgilerinin verilmesi.
2 Dersin yöntemi, yönetimi, zamanlama ve değerlendirme sisteminin açıklanması, bilgilendirme yapılması.
3 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, Tasarlama Kuramları,”Kuram ve Eleştiri” Kavramları
4 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, Tasarlama Kuramları,”Kuram ve Eleştiri” Kavramları
5 -
6 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, “Felsefi Bir Yöntem Olarak İdealleştirme”
7 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, “Felsefi Bir Yöntem Olarak İdealleştirme”
8 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, “Felsefi Bir Yöntem Olarak İdealleştirme”
9 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, “Felsefi Bir Yöntem Olarak İdealleştirme” Le Corbusier ve Yeni Bir Mimarlığa Doğru” Ödevi
10 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, “Eski “ve “Yeni” Çatışma Ortamı, Le Corbusier ve Yeni Bir Mimarlığa Doğru”
11 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, Tasarlama Kuramları“İmgelem ve İdealleştirme”
12 Araştırma Konuları: Mimarlık Kuramları, Tasarlama Kuramları“İmgelem ve İdealleştirme”
13 Kuram ve Eleştiri
14 Sunum-Tartışma-Değerlendirme
15 Sunum-Tartışma-Değerlendirme
16 Araştırma teslimleri ve değerlendirme

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. 1. “Mimarlıkta Eleştiri Yazıları”, Alan Colquhoun, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, çeviren Ali Cengizkan, Mayıs/1990, (ilk basım Institute for Architecture &Urban Studies& MIT 1981).
2. 2. “20.Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar”, Derleyen Ulrich Conrads, çeviren Dr.Sevinç Yavuz, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, 1991,
3. 3. “Mimarlıkta Söylem: Kuram ve Uygulama”, Mine İnceoğlu, Necati İnceoğlu, Tasarım Yayın Grubu,2004.
4. 4. “Mimarlıkta Eleştiri: Kültürel Çatışma ve Süreklilik Alanı olarak Mimarlık Eleştirisi”, Abdi Güzer, Mimarlık Dergisi, Sayı.348, Ankara
5. 5. “Mimarlık Kuramı: Rönesans’tan Modernizme Mimarlık Kuram ve Pratiğinde İdealleştirme Olgusu”, Uğur Uztaşı, Yusuf Civelek, Mimarlık Dergisi, Sayı.365, Ankara.
6. 6. “Mimarlık Kavramları”, Doğan Kuban, YEM Yayın, 7.Baskı 2007.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 3 30
Projeler 1 50
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 4 80
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak. X
3 Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek. X
4 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek.
5 Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilmek. X
6 Alanında araştırma yöntemleri kullanında ileri düzey beceriler kazanmak.
7 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak, bilime katkıda bulunmak.
8 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek.
9 Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek.
10 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilmek.
12 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek.
13 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
14 Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
15 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
16 Alanındaki toplumsal, bilişimsel, kültürel ve etik sorunlarla ilgili çözüm bulma süreçlerine katkıda bulunma ve bu değerlerin gelişmesini destekleme.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 2 5 10
Sunum/Seminer Hazırlama 2 8 16
Projeler 1 65 65
Raporlar
Ödevler 7 5 35
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 126