Jeopolitik (INT312) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Jeopolitik INT312 Seçmeli Dersler 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Cenk Aygül
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı - Jeopolitik ve politik coğrafya alanlarının entelektüel gelişimi hakkında bilgi edinmek - Türkiye geo-politiği hakkında düşünmeye başlamak
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kavramsal ve teorik konuların çalışılması, anlaşılması ve tartışılması; kavram ve teorilerin dış politika analizinde uygulamaya konulması; seçilen konular üzerine yapılan analizlerin yazılı ve sözlü sunumları; ve grup içi tartışmalara katılım konularında öğrencilere temel beceriler kazandırmak.
  • Jeopolitik alanında temel kavramsal ve kuramsal arkaplanı öğrenmek
  • Politik coğrafya alanındaki gelişmeleri öğrenmek
Dersin İçeriği Soğuk Savaşın bitmesi ile birlikte jeopolitik alanına artan bir ilgi olduğu gözlemlenmektedir. Bu dersin ilk yarısında Kjellen, Ratzel, Mackinder, Mahan, Haushofer ve Bowman’ın eserlerini eleştirel olarak inceleyeceğiz. İkinci yarıda ise, jeopolitik alanının İkinci Dünya Savaşı sonrasında yaşadığı gelişmeleri, Soğuk Savaş sonrasına özel bir önem vererek ele alacağız. Son olarak da, bu bilgiyi Türkiye ve komşularına uygulama çabası içine gireceğiz.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş -
2 Politik coğrafya nasıl yapılır? Agnew, bölüm 2
3 Tarihsel arkaplan Agnew, bölüm 3
4 Yeniden dirilme Agnew, bölüm 4
5 Politik coğrafya ve jeopolitik Parker, bölüm 1, 2
6 Savaş ve jeopolitiğin bitişi Parker, bölüm 3, 4
7 Mikro, meso ve makro: Politik analiz ölçekleri Parker, bölüm 6, 7
8 Ara Sınav
9 Büyük alanlar: Çok kutuplu dünya Parker, bölüm 8, 9
10 Jeopolitik düzen Agnew ve Corbridge, bölüm 2
11 Jeopolitik söylem Agnew ve Corbridge, bölüm 3
12 Alansal tuzak Agnew ve Corbridge, bölüm 4
13 Değişen dünyada jeopolitik Dodds, Geopolitics …
14 Sınırları sabitlemek: Türkiye’de ulusal kimlik kuruluşunun jeopolitiği Rygiel
15 Rusya’da Avrasyacılık ve jeopolitik Tchantouridze
16 Öğrenci sunumları

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Geoffrey Parker, Geopolitics, Past, Present and Future, (London: Pinter), 1998.
8. John Agnew, Making Political Geography, (London: Arnold), 2002.
9. John Agnew and Stuart Corbridge, Mastering Space: Hegemony, Territory and International Political Economy, (London: Routledge), 1995.
Diğer Kaynaklar 2. Klaus Dodds, Geopolitics in a Changing World, 9-28.
3. Geoffrey Sloan, “Sir Halford J. Mackinder: The Heartland Theory Then and Now,” in Geopolitics, Geography and Strategy, eds. Colin S. Gray and Geoffrey Sloan, 15-38.
4. Klaus Dodds, “Cold War Geopolitics,” in A Companion to Political Geography, eds, John Agnew, K. Mitchell and Gerard Toal, 204-18.
5. John o’Loughlin and Luc Anselin, “Geography of International Conflict and Cooperation: Theory and Methods,” in The New Geopolitics, ed. Michael Don Ward, 11-37.
6. Kim Rygiel, “Stabilizing Borders: The Geopolitics of National Indentity Construction in Turkey,” in Rethinking Geopolitics, eds. Gearoid O Tuathail and Simon Dalby.
7. Lasha Tchantouridze, “After Marxism-Leninism: Eurasianism and Geopolitics in Russia”, in Geopolitics: Global Problems and Regional Concerns, ed. L. Tchantouridze, 167-90.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 30
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 1- Uluslararası İlişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını ve metodolojisini kullanma becerisine sahip olmak X
3 2- Uluslararası İlişkileri teorik bir düzeyde analiz etme becerisine sahip olmak. X
4 3- Güncel küresel veya ulusal siyasi meseleler konusunda mantıklı yorumlar yapma becerisine sahip olmak. X
5 4- Türkiye’nin diğer devletlerle olan ilişkileri konusunda farklı perspektiflere sahip olmak. X
6 5- Türkiye ve diğer dünya devletlerinin gelecekteki pozisyonlarına ilişkin mantıklı tahminlerde bulunmak. X
7 6 Siyasi konularda akademik ve uygulamalı araştırma becerilerini geliştirmek. X
8 7- Modern yazılım, donanım ve teknolojik alet kullanımını geliştirmek. X
9 8- Disiplin içi ve dışı grup çalışması becerilerini geliştirmek. X
10 9- Eleştirel analiz, yorum, tartışma ve sürekli öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirliliği kazandırmak. X
11 10- Çalışma etiği ve sosyal sorumluluk kazandırmak. X
12 11- İletişim becerilerini geliştirmek. X
13 12- Gerek Türkçe gerekse İngilizce’de argüman geliştirme yeteneğini kazandırmak. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 20 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 125