AKTS - Jeopolitik
Jeopolitik (INT312) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Jeopolitik | INT312 | Seçmeli Dersler | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | - Jeopolitik ve politik coğrafya alanlarının entelektüel gelişimi hakkında bilgi edinmek - Türkiye geo-politiği hakkında düşünmeye başlamak |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Soğuk Savaşın bitmesi ile birlikte jeopolitik alanına artan bir ilgi olduğu gözlemlenmektedir. Bu dersin ilk yarısında Kjellen, Ratzel, Mackinder, Mahan, Haushofer ve Bowman’ın eserlerini eleştirel olarak inceleyeceğiz. İkinci yarıda ise, jeopolitik alanının İkinci Dünya Savaşı sonrasında yaşadığı gelişmeleri, Soğuk Savaş sonrasına özel bir önem vererek ele alacağız. Son olarak da, bu bilgiyi Türkiye ve komşularına uygulama çabası içine gireceğiz. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | - |
2 | Politik coğrafya nasıl yapılır? | Agnew, bölüm 2 |
3 | Tarihsel arkaplan | Agnew, bölüm 3 |
4 | Yeniden dirilme | Agnew, bölüm 4 |
5 | Politik coğrafya ve jeopolitik | Parker, bölüm 1, 2 |
6 | Savaş ve jeopolitiğin bitişi | Parker, bölüm 3, 4 |
7 | Mikro, meso ve makro: Politik analiz ölçekleri | Parker, bölüm 6, 7 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Büyük alanlar: Çok kutuplu dünya | Parker, bölüm 8, 9 |
10 | Jeopolitik düzen | Agnew ve Corbridge, bölüm 2 |
11 | Jeopolitik söylem | Agnew ve Corbridge, bölüm 3 |
12 | Alansal tuzak | Agnew ve Corbridge, bölüm 4 |
13 | Değişen dünyada jeopolitik | Dodds, Geopolitics … |
14 | Sınırları sabitlemek: Türkiye’de ulusal kimlik kuruluşunun jeopolitiği | Rygiel |
15 | Rusya’da Avrasyacılık ve jeopolitik | Tchantouridze |
16 | Öğrenci sunumları |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Geoffrey Parker, Geopolitics, Past, Present and Future, (London: Pinter), 1998. |
---|---|
8. John Agnew, Making Political Geography, (London: Arnold), 2002. | |
9. John Agnew and Stuart Corbridge, Mastering Space: Hegemony, Territory and International Political Economy, (London: Routledge), 1995. | |
Diğer Kaynaklar | 2. Klaus Dodds, Geopolitics in a Changing World, 9-28. |
3. Geoffrey Sloan, “Sir Halford J. Mackinder: The Heartland Theory Then and Now,” in Geopolitics, Geography and Strategy, eds. Colin S. Gray and Geoffrey Sloan, 15-38. | |
4. Klaus Dodds, “Cold War Geopolitics,” in A Companion to Political Geography, eds, John Agnew, K. Mitchell and Gerard Toal, 204-18. | |
5. John o’Loughlin and Luc Anselin, “Geography of International Conflict and Cooperation: Theory and Methods,” in The New Geopolitics, ed. Michael Don Ward, 11-37. | |
6. Kim Rygiel, “Stabilizing Borders: The Geopolitics of National Indentity Construction in Turkey,” in Rethinking Geopolitics, eds. Gearoid O Tuathail and Simon Dalby. | |
7. Lasha Tchantouridze, “After Marxism-Leninism: Eurasianism and Geopolitics in Russia”, in Geopolitics: Global Problems and Regional Concerns, ed. L. Tchantouridze, 167-90. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
2 | 1- Uluslararası İlişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını ve metodolojisini kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
3 | 2- Uluslararası İlişkileri teorik bir düzeyde analiz etme becerisine sahip olmak. | X | ||||
4 | 3- Güncel küresel veya ulusal siyasi meseleler konusunda mantıklı yorumlar yapma becerisine sahip olmak. | X | ||||
5 | 4- Türkiye’nin diğer devletlerle olan ilişkileri konusunda farklı perspektiflere sahip olmak. | X | ||||
6 | 5- Türkiye ve diğer dünya devletlerinin gelecekteki pozisyonlarına ilişkin mantıklı tahminlerde bulunmak. | X | ||||
7 | 6 Siyasi konularda akademik ve uygulamalı araştırma becerilerini geliştirmek. | X | ||||
8 | 7- Modern yazılım, donanım ve teknolojik alet kullanımını geliştirmek. | X | ||||
9 | 8- Disiplin içi ve dışı grup çalışması becerilerini geliştirmek. | X | ||||
10 | 9- Eleştirel analiz, yorum, tartışma ve sürekli öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirliliği kazandırmak. | X | ||||
11 | 10- Çalışma etiği ve sosyal sorumluluk kazandırmak. | X | ||||
12 | 11- İletişim becerilerini geliştirmek. | X | ||||
13 | 12- Gerek Türkçe gerekse İngilizce’de argüman geliştirme yeteneğini kazandırmak. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 125 |