AKTS - Dünya Siyasetinde Çokuluslu ve Ulusötesi Şirketler

Dünya Siyasetinde Çokuluslu ve Ulusötesi Şirketler (POEC636) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Dünya Siyasetinde Çokuluslu ve Ulusötesi Şirketler POEC636 Alan Dışı Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Mehmet Gürsan Şenalp
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders Ulusötesi Şirketleri ve sınır-ötesi faaliyetlerini sadece işletmecilik yazının belirlediği alanlarla sınırlılanmadan disiplinler-arası bir perspektiften ele almayı önermektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Şirket denilen yapının nasıl doğduğunu ve nasıl evrimleştiğini anlamak
  • Şirketlerin hangi alanlarda faaliyet göstereceğine nasıl karar verdiklerini anlamak
  • Bir firmanın/şirketin neden uluslararasılaştığını/ulusötesileştiğini anlamak
Dersin İçeriği Çokuluslu şirketlerin yapıları, amaçları ve kararları; doğrudan yabancı yatırımların ekonomiye ve siyasete etkileri; çokuluslu ve ulusötesi yatırım yapan şirketlerin devletle ilişkileri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 UÖŞ’ler ve uluslararası/ulusötesi üretim süreçleri
2 UÖŞ’ler ve uluslararası/ulusötesi üretim süreçleri
3 UÖŞ’ler ve uluslararası yatırımlar
4 UÖŞ’ler ve Birleşme ve Satın-Alma’lar (B&SA’lar)
5 UÖŞ’ler ve Birleşme ve Satın-Alma’lar (B&SA’lar)
6 UÖŞ’ler, gelir dağılım ve eşitsizlik
7 UÖŞ’ler ve toplumsal sınıflar-sınıf oluşumu süreçleri
8 UÖŞ’ler, sivil toplum ve devlet ilişkileri
9 UÖŞ’ler ve çevre sorunları
10 UÖŞ’ler, siyaset dünyası ve lobicilik
11 UÖŞ’ler ve gıda emperyalizmi
12 UÖŞ’ler ve kalkınma
13 UÖŞ’ler ve tüketimcilik
14 UÖŞ’ler, medya ve eğitim

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. DICKEN, Peter. Global Shift: Transforming the World Economy (6. Basım), London: Paul Chapman Publishing, 2011.
2. Ietto-Gillies, Grazia. Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, E. Elgar, 2005
3. ŞENALP, Mehmet G. Ulusötesi Kapitalist Sınıf Oluşumu: Türkiye ve Koç Holding Örneği, SAV, 2012, 2. ve 4. Bölümler
Diğer Kaynaklar 4. GÜLTEKİN-KARATAŞ, Derya. Hem Hasımız Hem Hısımız: Türkiye Finans Kapitalinin Dönüşümü ve Banka Reformu, çev. Ş. Tokel, İstanbul: İletişim, 2009.
5. ÖZTÜRK, Özgür. Türkiye’de Büyük Sermaye Grupları, İstanbul: SAV, 2010.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 25
Sunum 1 25
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Politik iktisattaki temel yaklaşım ve/veya teorileri karşılaştırmak ve her birini eleştirel olarak değerlendirebilmek X
2 Temel makroekonomik teorileri ve/veya yaklaşımları karşılaştırma ve her birini eleştirel olarak değerlendirebilmek X
3 Diğer ilgili disiplinlerden ( siyaset bilimi, sosyoloji vb.) tamamlayıcı yaklaşımları kullanarak sorunları çözebilmek X
4 Beşeri ve sosyal bilimlerde micro-makro ilişkisini kurmak için gerekli becerileri geliştirebilmek X
5 Temel ekonomik göstergeleri analiz etme ve yorum yapabilmek X
6 Alanyazını taraması yaparak teorik bilgi edinme ve ampirik olarak test edilebilir hipotezler çıkarabilmek X
7 Politik iktisattaki karmaşık problemleri çözebilmek için yeni yaklaşım/teoriler geliştirebilmek X
8 Yeni alan/problemlere eleştirel düşünce, ve/veya nitel ve nicel teknikler uygulayabilmek X
9 Araştırma tasarlama ve araştırmayı uygun zaman ve çerçeve içinde yürütebilmek X
10 Akademik araştırmaya dayalı politika önerileri geliştirebilmek ve sunabilmek X
11 Öğrenmeye devam etmek ve bağımsız olarak ileri araştırma yapabilmek X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 4 64
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 2 2
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 3 3
Toplam İş Yükü 117