AKTS - Kamusal Seçim
Kamusal Seçim (POEC612) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kamusal Seçim | POEC612 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Kamusal Seçim teorisini ve uygulanabilirliğini çözümlemek |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kamusal karar almanın normatif analizi: sosyal seçim teorisi; bireysel tercihlerden ortak tercihlere geçiş süreçleri: Condorcet paradoksu, Arrow teoremi, Black teoremi, sosyal refah fonksiyonları; kamusal karar almanın pozitif analizi: kamusal seçim teorisi; siyasal tercih sürecinin iktisadi analizi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu ekonomisi, refah iktisadı ve kamusal seçim | |
2 | Refah iktisadı ve sosyal refah: -Walrascı genel denge -Paretocu refah iktisadı | |
3 | Kamusal mallar ve dışsallıklar: -Kamusal malların arzı (modeller) | |
4 | Kamusal mallar ve dışsallıklar: -Dışsallıklar -Coase teoremi, mülkiyet hakları, dışsallıklar | |
5 | Doğrudan demokraside kamusal seçim yöntemi olarak oylama: -Oylama türünün seçimi -Çoğunluk kuralı -Ortanca seçmen modeli -Condorcet paradoksu -Arrow teoremi -Çoğunluk kuralına seçenekler | |
6 | Doğrudan demokraside kamusal seçim: Oylama -Condorcet paradoksu -Arrow teoremi -Çoğunluk kuralına seçenekler | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Temsili demokraside kamusal seçim: -İki partili sistem -Çok partili sistem -Stratejik oy verme ve oyun teorisi | |
9 | Temsili demokraside kamusal seçim: -Oylama paradoksu-Rant kollama -Bürokrasi -Diktatörlük | |
10 | Siyasi rekabet ve makroekonomik performans: -Makroekonomik performans ve siyasi başarı -Oportünist politikalar ve partizanca politikalar -Seçmen davranışı -Baskı ve çıkar grupları, kampanya finansmanı ve lobicilik | |
11 | Siyasi rekabet ve makroekonomik performans: -Makroekonomik performans ve siyasi başarı -Oportünist politikalar ve partizanca politikalar -Seçmen davranışı -Baskı ve çıkar grupları, kampanya finansmanı ve lobicilik | |
12 | Sosyal refah fonksiyonları -Bergson-Samuelson -Aksiyomatik (Fleming, Harsanyi) - Ng -Nash | |
13 | Sosyal sıralama ve sosyal sözleşme: -Sıralamada güçlükler -Sosyal sözleşme | |
14 | Sosyal sıralama ve sosyal sözleşme: -Rawlscı sosyal sözleşme ve faydacı yaklaşım -Sosyal sözleşme olarak anayasa | |
15 | Anayasalcı yaklaşım -Anayasal sözleşme -Anayasal haklar ve liberal haklar | |
16 | Kamusal seçim siyasetin analizne katkıda bulunuyor mu? -Siyasal kurumların pozitif analizine katkı var mı? -Siyasal kurumların normatif analizne katkı var mı? |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Mueller, Dennis C., (2007), Public Choice III, 7th printing, Cambridge: Cambridge Univ. Press. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Buchanan, James M. and Tullock, Gordon, (1962), The Calculus of Consent. Logical Foundations of Constitutional Democracy, Ann Arbor: University of Michigan |
3. Downs, Anthony, (1957), An Economic Theory of Democracy, New York, Harper and Row. | |
4. Tullock, Gordon, (2006), The Vote Motif, London: The Institute of Economic Affairs | |
5. Baake, Pio and Borck, Rainald (eds.) (2007), Public Economics and Public Choice, Berlin: Springer. | |
6. Cullis John and Jones, Philip, (1992), Public Finance and Public Choice, London: McGraw Hill. | |
7. Weingast,Barry, R. and Wittman, Donald A., (2006), Political Economy, New York: Oxford University Press | |
8. Hargreaves, Shaun P. and Varoufakis, Yanis, (1995), Game Theory. A Critical Introduction, London and New York: Routledge | |
9. Aleskerov Fuad, Ersel Hasan ve Yavuz Sabuncu, (1999), Seçimden Koalisyona-Siyasal Karar Alma-, İstanbul, YKY. | |
10. Nath, S.K., (1981), Refah Ekonomisine Bir Bakış, McMillan İktisat Serisi, İstanbul: Akbank Kültür Yayınları. | |
11. Buchanan, M. James (2003), “Public Choice, Politics without Romance”, Policy, 19 (3), 13-18. | |
12. Lemieux, Pierre. (2004), “Public Choice Revolution”, Regulation, Fall, 22-29. | |
13. Giersch, Thorsten. (2009) What Separates Public Choice and Public Finance from a Normative Perspective? A Comparison of the Normative Foundations of Both Programs, paper presented to EPCS 1010, April 8-11, İzmir. | |
14. Boadway, Robin. (1997), “Public Economics and the Theory of Public Policy”, The Canadian Journal of Economics,30 (4), 753-772. | |
15. Kirchner, Christian (2007), “Public Choice and New Institutional Economics, A Comparative Analysis in Search of Co-operation Potentials”, in Pio Baake and Rainald Borck (eds), Public Economics and Public Choice, Springer. | |
16. Holler, Manfred J. (2007), “The Machiavelli Program and the Dirty Hands Problem”, in Pio Baake and Rainal Borck (eds.). Public Economics and Public Choice, Springer. | |
17. Mueller, Dennis C. (2007), “Rights and Wrong”s, in Pio Baake and Rainal Borck (eds.), Public Economics and Public Choice, Springer. | |
18. Miller, Nicholas R. (2001), The Geometry of Voting Cycles, paper presented at the 2001 Annual meeting of the Public Choice Society, san Antonio, March 9-11. | |
19. Sen, Amartya. (1995), “Rationality and Social Choice”, The American Economic Review, 85(1), .1-24 | |
20. Sen, Amartyra, (1977), “The Possibility of Social Choice”, American Economic Review, 67(1), 219-225. | |
21. Sen, Amartyra,(1987), Freedom of Choice: Concept and Content, WIDER Working Papers 25, | |
22. Sen, Amatyra, (1973), Behaviour and the Concept of Preference, inaugural lecture delivered at the London School of Economics on 1 February 1973 ( | |
23. Sen, Amartyra, (1999), “Democracy as a Universal Value”, Journal of Democrarcy, 3(10), .3-17 | |
24. Sen, Amartyra, (1979), Equality of What? The Tanner Lecture on Human Values, Stanford University, May 22 | |
25. Lawrence, John Clifton (1999), The Possibility of Social Choice for 3 Alternatives, (pdf.dosyası). http://www.socialchoiceandbeyond.com | |
26. Birks, Stuart, (2008), An Economic Theory of Democracy Revisited-Downs with Traction, Paper for the NZ Political Studies Association Conference, Massey University, Auckland, August | |
27. Congleton, Roger D., (2003), “The Political Economy of Gordon Tullock”, July | |
28. Ersel, Hasan, (2006), “Toplumsal Gönenç İşlevi, Arrow’un Olanaksızlık Teoremi ve Kişisel Fayda Karşılaştırması”, Nejat Bengül’e Armağan, (ed. Tuncer Bulutay), ss. 209-226, Ankara: Mülkiyeliler Vakfı Yayını, Nisan. | |
29. (Bulutay, Tuncer, (1979), Genel Denge, Ankara: Ankara üniv. SBF Yay. No: 434, ss. 70-75, 94-156) | |
30. (Sönmez, Sinan , (1987), Kamu Ekonomisi Teorisi, ss. 45-224) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 25 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Politik iktisattaki temel yaklaşım ve/veya teorileri karşılaştırmak ve her birini eleştirel olarak değerlendirebilmek | X | ||||
2 | Temel makroekonomik teorileri ve/veya yaklaşımları karşılaştırma ve her birini eleştirel olarak değerlendirebilmek | X | ||||
3 | Diğer ilgili disiplinlerden ( siyaset bilimi, sosyoloji vb.) tamamlayıcı yaklaşımları kullanarak sorunları çözebilmek | X | ||||
4 | Beşeri ve sosyal bilimlerde micro-makro ilişkisini kurmak için gerekli becerileri geliştirebilmek | X | ||||
5 | Temel ekonomik göstergeleri analiz etme ve yorum yapabilmek | X | ||||
6 | Alanyazını taraması yaparak teorik bilgi edinme ve ampirik olarak test edilebilir hipotezler çıkarabilmek | X | ||||
7 | Politik iktisattaki karmaşık problemleri çözebilmek için yeni yaklaşım/teoriler geliştirebilmek | X | ||||
8 | Yeni alan/problemlere eleştirel düşünce, ve/veya nitel ve nicel teknikler uygulayabilmek | X | ||||
9 | Araştırma tasarlama ve araştırmayı uygun zaman ve çerçeve içinde yürütebilmek | X | ||||
10 | Akademik araştırmaya dayalı politika önerileri geliştirebilmek ve sunabilmek | X | ||||
11 | Öğrenmeye devam etmek ve bağımsız olarak ileri araştırma yapabilmek | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 117 |