AKTS - Metin İncelemeleri ve Söylem Çözümlemesi

Metin İncelemeleri ve Söylem Çözümlemesi (ETI525) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Metin İncelemeleri ve Söylem Çözümlemesi ETI525 Alan Dışı Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Sosyal Bilimler Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dersin öğretim elemanı / Academic staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrenciler bu derste metinleri eleştirel ve sistemli bir şekilde çözümlemeyi, biçim ve içerik gibi biçemi oluşturan unsurları tespit etmeyi öğreneceklerdir. Bunun için metinselliğinin yedi temel kuralı ve söz edimleri kuramı da edebi metinler başta olmak üzere farklı metinler üzerinde çalışılarak incelenecektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Söylem çözümlemesi ve kapsamının tanımlanması
  • Söylem çözümlemesi alanında temel kavram ve terimlerin belirlenmesi.
  • Çevirinin işlevsel olduğu söylem çözümlemesi alanlarının belirlenmesi.
  • Profesyonel ve kişisel karar verme mekanizmalarında dilbilim ve bağlantılı alanların rolünü öğrenmek.
  • Söylemden kaynaklanan problemleri belirlemek, yazılı ve sözlü dilde çözüm bulmak.
  • Ana söylem ile yardımcı söylemler arasındaki farklılıkları bulmak ve bunları destekleyen fikirler ve sonuçlarını incelemek. (Bilgi sentezi)
  • Düşünme aşamasında ve çeviri esnasında resmi kullanımı olmayan dil öğelerini ayıklayabilmeyi öğrenmek.
  • Okuyucunun veya dinleyicinin metin çevrilirken dilsel ihtiyaçlarının karşılanması.
  • Söylem çözümlemesi eleştirisinin çeviriye uyarlanması.
  • Analitik, bilinçli ve eleştirisel bir yaklaşımla daha iyi çeviriler yapmak.
Dersin İçeriği Eleştirel ve dizgesel söylem çözümlemesi, söylemi oluşturan unsurlar, sözeylem kuramı, metinselliğin yedi ilkesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 ETI 525 dersine giriş. – oryantasyon- ders bilgi formu ve derse giriş. Ders bilgi formu
2 Söylem çözümlemesi nedir? Söylem çözümlemesi tarihi. Söylem çözümlemesi çalışmalarının çeviribilimdeki yeri. Ders hocasının dağıttığı kaynaklar
3 Metin İncelemeleri; Metnin 7 standardı Ders hocasının dağıttığı kaynaklar
4 Konuşma ve sözlü iletişim kavramı: İşlevsel model Ders hocasının dağıttığı kaynaklar
5 Çeviribilim çalışmalarındaki tartışmalar ve konular (Söylem çözümlemesi açısından) Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
6 Dilbilim ve Çeviri; Çeviride Bağlam kavramı. Ders hocasının dağıttığı kaynaklar + Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
7 Çeviride ve Dilde Söylem çözümlemesi Ders hocasının dağıttığı kaynaklar + Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
8 Bağlama göre edinbilim; Bağlama göre göstergebilim; I. Bölüm: Metin türü ve çevirmen Ders hocasının dağıttığı kaynaklar
9 Ara sınav
10 II. Bölüm: Metin türü ve çevirmen (9. hafta devam) Ders hocasının dağıttığı kaynaklar + Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
11 Sınıf içi pratik: Bilgi veren bir metnin söylem çözümlemesi açısından incelenmesi. Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
12 Sınıf içi pratik: Tartışma içeren bir metnin söylem çözümlemesi açısından incelenmesi. Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
13 Sınıf içi pratik: Anlatım / örnekleme içeren bir metnin söylem çözümlemesi açısından incelenmesi. Öğrencilerin buldukları araştırma metinleri
14 Sınıf içi pratik: Edebi bir metnin (tiyatro oyunu) söylem çözümlemesi açısından incelenmesi. Ders hocasının dağıttığı kaynaklar
15 Dönem projelerinin tartışılması; Ders değerlendirmesi Öğrencilerin projeleri
16 Genel sınav

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. ETI 525 ders hocasının dağıtacağı kaynaklar: (Various articles)
2. "Basic Elementsof Discourse Structures", Eugine Nida
Ders Kitabı 3. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research, Norman Fairclough
4. Discourse Analysis in Traslation Studies, Jeremy Munday & Meifang Zhang
5. How to Do Things with Words, J. L. Austin
6. A Classification of Illocutionry Acts, J. R. Searle

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler 1 30
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çeviri kuramları ve uygulamalarını ve çeviri sürecindeki tüm kavramsal ve uygulamaya dönük becerileri kazanma X
2 Çeviribilim çalışmaları bağlamında güncel konular, Avrupa Birliği, Uluslararası İlişkiler, Hukuk, Teknik Konular gibi uzmanlık gerektiren alanlarda bilgi kazanma ve eleştirel yaklaşım geliştirme becerisi X
3 Çeviri sürecinde karşılaşılabilecek problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi X
4 Çeviri analizi, eleştirisi ve yorumlama becerisi X
5 Kültür araştırmaları ve evrensel siyaset alanlarında çevirmenlik mesleğini ilgilendiren eleştirel bir bakış açısı edinme X
6 Araştırma tekniklerine hâkim olma ve veri tabanları, çeviri programları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi X
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma konusunda özgüven ve güçlü iletişim becerileri X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi X
9 Çevirmenlik mesleği ile ilgili etik ve teknik bilgi ve donanımın edinilmesi X
10 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların hakları konularında bilinç; mütercim tercümanlık uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık. X
11 Çeviribilim uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma X
12 Anadili ve yabancı dili akademik alanlarda ve profesyonel sunumlarda akıcı, doğru ve ikna edici bir şekilde kullanma X
13 Çeviride terminoloji yönetimi ve küresel çeviri kalitesi standartları konularında uzmanlık seviyesinde bilgi sahibi olma X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 20 20
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 126