"Yerli Elektrikli Otomobil Üretimi" Konulu Seminer Gerçekleşti
03.07.2014
Otomobil sanayi ve teknoloji transferi konusunda deneyimleri olan, yerli otomobil üretme konusuna gönül bağlamış ve artık içten yanmalı motorlu otomobil yapmakta çok geciktiğimiz buna karşın hala elektrikli yerli otomobil üretebileceğimiz görüşünde olan Sayın İskender Aruoba, konu ile ilgili görüş ve tecrübelerini 3 Temmuz 2014 Perşembe günü Üniversitemiz öğretim elemanları ile paylaştı. Seminer ile ilgili özet metne, İskender Aruoba hakkında detaylı bilgiye ve etkinlik fotoğraflarına aşağıda yer verilmiştir.
Özet
Ülkemizde endüstri geleneği gelişmemiştir. Atatürk zamanında bir “Milli Ekonomi” kurulma gayretine girilmiş, ancak bu dönemin yeterli sürememesi, ardından gelen “devletçilik” bu geleneğin gelişmesine izin vermemiştir. Bugün ise Endüstri, “iş adamlığı” ile özdeşleşip ticaretin bir cinsi olarak algılanmakta; konumuz Otomotiv Endüstrisi’nin tüm temel evrelerini kapsayan uzun süreç paralelinde “Ticari kâr” düşünüldüğünde yatırım yapma göze alınamamaktadır. Global markaların pazar hâkimiyeti de buna yardımcı olmaktadır.
Bugün, Ford, GM, Renault gibi 19. yüzyılda atölyeden gelişmiş, ikincisi ise SEAT, Hyundai, Çin Markaları gibi Devlet desteği almış; 20. asrın ortalarında ülkelerindeki tek bir pazara yönelik başlamış, ve süreç içinde global olmuş, Binek Otomobil markaları mevcuttur. Biz ikinci usulü seçmek noktasındayız. Ekonomi Politikamız gereği, Devletimizin desteği bu ülkelerde olduğu gibi ve kadar olamayacaktır; Demek ki “ticari kâr” gütmeyen bir “Bünye” herkesi korkutan “Feasibility, (yapılabilirlik) Rantability, (kârlılık), ve sustainability (sürdürülebilirlik) konularını, belirli Devlet Desteği ile araştırıp bir neticeye vardırmalı; ve bu plan, konu ile ilgili herkes tarafından onaylandıktan sonra “yatırımcı/lar” bulunarak üretim organize edilmelidir.
Bu “Bünye” ancak parasal devlet desteği yanı sıra bilgi ve tecrübe sahibi kişi ve özel kurum desteği alan bir Üniversite(ler) olabilir.
Devlet yerine -çok ihtimal vermemek ile birlikte- bir büyük yatırımcı, ya da hayırsever bir zengin de parasal destek olabilir. Ancak; şu anda Devlet’imiz, -temel liberal politikadan vaz geçmeden- bu konuya tam destek verecekmiş gibi görünüyor.
Yeni bir “yapılabilirlik çalışması” gerekmektedir. Bu konuşmada, Atılım Üniversitesi ile araştırma, teknik ve ticari işbirliği olanakları değerlendirilecektir.
İskender Aruoba Hakkında
İskender Aruoba, uzun yıllar Otomotiv Endüstrisinde çalışmış bir mühendis, yönetici, girişimci ve inovatördür. Lise tahsilini 1963 yılında Ankara Koleji’nde tamamladıktan sonra, 1970 yılında Ankara Üniversitesi Teknoloji Yüksek Mühendisliği derecesi almıştır. 1970-74 yılları arası Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı’nda (UNDP) teknoloji ve bilgi transfer konularında uzman olarak çalışmış aynı zamanda teknoloji ve bilgi transferi UND’nin lisansüstü eğitim programlarını tamamlamıştır. 1974-78 yılları arası Oyak-Renault Otomobil Fabrikası A.Ş.’de Koordinatörlük; 1978-80 yıllarında Güneş Otomobil A.Ş.’de Genel Müdürlük; 1980-83 yıllarında Zihni Şirketler Grubu Yönetim Kurulunda Üyelik; 1983-93 yılarında Kaan Otomotiv A.Ş.’de Murahhas Üyelik; 1993-2005 yıllarında Opel Pazarlama Tanıtım ve Ticaret A.Ş.’de CEO’luk; 2005’den günümüze Oba Otomotiv Danışmanlık Ltd. A.Ş. Yönetim Kurul Başkanlığı.
İskender Aruoba ayrıca, 2013’de Aruoba İnovasyon Ltd. Şti. olarak Tübitak Elektrikli Araç Çağrısı Başvuru Konsorsiyumunun Başkanlığı yapmıştır. 2005-2011 yıllarında da Radikal Gazetesi Ekonomi/Otomotiv/Endüstri Köşe Yazarlığı yürütmüştür.
1979’da Güneş Otomotiv A.Ş. D.500 adı verilen Yerli Otomobil, 1990’da Kaan Otomotiv A.Ş. Olarak YUGO-TÜRK Ortak Otomobil Projesi, ve 1994’de Romen ARO Şirketinde 4X4 Duster ARO 10 projelerinde çalışmış, ve ilk prototipleri üretmiştir.