Herkes Öğrenci Peşinde, O Proje!
02.03.2012
Neden başka yatırım değil de eğitim?
Devlet ve özel sektör deneyiminden sonra olgunluk döneminde insan daha kalıcı bir şeyler yapmak istiyor. Benim ailemde eğitim sektöründe değerli ve önemli işler yapmış insanlar var. Büyük dedem Hoca Ali Rıza, İstanbul Halkalı Maadin ve Orman Mektebi’nin kurucusudur. Büyük amcam Cumhuriyet döneminin ilk Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarlarından Kemal Sunal Zaim’dir. Beni yetiştiren ninem Kadriye Zaim yine Cumhuriyetin ilk ilkokul öğretmenlerinden ve müdürlerindendir. Neticede ben de aile geleneğine uyarak Türkiye’de eğitim için kalıcı bir eser olarak Atılım Üniversitesi’ni kurdum.
Bugüne kadar eğitime yönelik yaptığınız yatırımların tutarı nedir?
Bugüne kadar yapılan yatırım tutarı 100 milyon doları aşmıştır. Her geçen gün de yeni yatırımlar yapılmaya devam edilmektedir.
Bu sektöre girdiğiniz için zaman zaman da olsa pişmanlık duyduğunuz oldu mu?
Bir işe girildikten sonra yalnız başarı düşünülür. Başarısızlık, dolayısıyla pişmanlık akla gelmez.
Bundan sonrası için hedefiniz nedir?
Hedefimiz, öncelikle Türkiye’nin sonra dünyanın en iyi araştırma üniversiteleri arasına girmektir. Bunun nedeni de bir yükseköğretim kurumu bilimsel çalışmalar yapıyor, bilgi üretiyorsa ancak gerçek anlamda bir üniversite olabilir. Bununla beraber vakıf üniversitelerinin kuruluş felsefesi de her açıdan en iyiyi sunmaktır. Rekabet koşullarında en iyiyi gerçekleştirecek akademik kadroyu istihdam etmek durumundadır. Buna bağlı olarak gerekli alt yapıyı da oluşturmak zorunluluğu doğmaktadır. Başta bu nedenler olmak üzere, vakıf üniversiteleri günceli izlemek konusunda devlet üniversitelerinden daha hızlı hareket edebilme olanağına sahiptir. Bu da teknolojinin eskimeden uygulanması ve takip edilmesini de kolaylaştırmaktadır. Bu bağlamda araştırma merkezlerinin güncel konulara eğilmesi, gelecekle ilgili çalışmalar gerçekleştirmeleri birçok açıdan daha fazla teşvik edilmektedir.
Üniversitemiz ikinci 10 yılında araştırma üniversitesi olma vizyonu çerçevesinde Ar-Ge çalışmalarına ağırlık verdi. Bu çalışmaların daha organize bir şekilde yürütülebilmesi amacıyla Üniversitemizde çeşitli araştırma merkezleri kurulmuş ve kurulmaya devam etmektedir.
Bu doğrultuda her geçen gün artan tempoyla Üniversitemiz araştırma projeleri üstlenmektedir. Bugüne kadar TUBİTAK, DPT, TAI, TCDD, Türkiye İş Kurumu, Renault gibi ulusal ve uluslararası kuruluşlarla çeşitli alanlarda toplam 157 araştırma projesi yapılmış ve bu projelerin 70’i sonuçlandırılmıştır.
Anayasa değişikliğiyle özel üniversitelerin de önünün açılacağı söyleniyor. Vakıf üniversitesi olarak kalmak mı istersiniz, özel üniversite mi olmak istersiniz?
Vakıf üniversitesi olarak kalmayı tercih ederim. Ama son karar koşullara bağlı olacaktır.
Sizce vakıf üniversitelerinin önündeki en büyük engel nedir?
Devletin, vakıf üniversitelerine yaklaşımıdır.
Vakıf üniversiteleri, bulundukları çevreye her yönüyle katkı sağlamaktadır. Çevrelerine kazandırdıkları saygınlık bir yana, vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrenciler için devletin hiç bir harcaması veya katkısı olmaması sebebi ile gerek altyapı gerekse işletme masrafı karşılığı devlet bütçesinde ciddi tasarruf edildiği gibi oluşturulan istihdam, bilimsel katma değer, yetiştirdikleri insan kaynağı nedeniyle önemli bir üretim üssü niteliğindedir.
Maalesef küçük bir işletmeye sağlanan devlet desteği ve teşvikler vakıf üniversitelerine sunulmak bir yana, aksine daha da ağırlaştırılmış koşullara maruz kalmaktadır.
Öğrenim ücreti maliyetlerinin düşürülmesi için öneriniz ne olur?
Eğitim en maliyetli hizmettir ve bu hizmetin kaliteli olması istenirse, tarih öncesi zamanlardan beri, ücretli yapılır. Bunun en güzel örneği Büyük İskender’in gençliğinde Aristo’dan aldığı ücretli eğitimdir.
Günümüzde eğitim insan emeği ve teknoloji kullanılarak gerçekleştirilen bir bütündür. Altyapısı durmak bilmeden gelişim ister. Bu sebeple eğitimi ucuzlatmaya çalıştıkça kalitesini düşürürsünüz.
Eğer devlet, ÖSYM tarafından burslu kontenjanlara yerleştirilen ve bu şekilde burslu öğrenim gören öğrencilerin burs karşılığı ücretlerini karşılarsa maliyet düşer. Çünkü devlet üniversitelerinde öğrenim gören öğrencilerin devlete maliyeti çok daha yüksektir aslında. Ayrıca senelerdir eğitimden alınan KDV kaldırılırsa maliyetlerde çok ciddi düşüşler gerçekleşir.
Bunlara ek olarak; eğer yurtdışına burslu olarak gönderilen yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin bir bölümü olgunluğa erişmiş ülkemizdeki vakıf üniversitelerinde ücret karşılığı okutulursa bu üniversitelere hem maddi yönden hem de araştırma yönünden güç katar.
Devlet üniversitesiyle haksız rekabet söz konusu mu?
Evet. Sizin de bildiğiniz birçok sebepten ötürü söz konusudur.
Sizce Türkiye’nin en iyi 3 üniversitesi hangisi?
Bence en iyi üniversiteler öğrencisiyle bütünleşmiş ve onu çok yönlü olarak geleceğe hazırlamaktan başka gayesi olmayanlardır. Veliler ve öğrenciler, tercih edecekleri üniversiteleri araştırırken buna çok dikkat etmeliler. Ben bundan daha önemli bir unsur tanımıyorum.
Öğrenciler neden sizi seçsin?
Ülkemizin ve dünyanın bugünü ve yarını için ihtiyaç duyulacak alanlarda yetişmiş insan gücünün sağlanması büyük önem taşıyor. Bizde, Atılım Üniversitesi olarak yeni açılan bölümlerimizle, eğitim kalitesinin dünya genelinde rekabet edebilir seviyede tutulması ve geliştirilmesi amacıyla gerek müfredat, gerek eğitim kadrosu gerekse alt yapı açısından en iyi olanakları gençlerimize sunuyoruz. Bu bizim Üniversite olarak olmazsa olmazımız. Öğrencilerimizin öğretim elemanlarımızla birlikte araştırma yapma olanağı, çift anadal programlarımız, yan dal programlarımız, istediği bölümü kazanamayan veya okuduğu bölümü değiştirmek isteyen öğrenciler için bölümler arası yatay geçiş olanağı, uluslararası öğrenci değişim programlarımız, staj imkânları, çok sayıdaki öğrenci kulüplerinde sosyal faaliyetlere katılım olanaklar gibi çok çeşitli imkân ve üstünlüklerimiz bulunmaktadır. Öğrencilerimiz aldıkları kaliteli, uygulamalı eğitim ile sadece Türkiye’de değil tüm Dünyanın her ülkesinde çalışabilecek donanım ile mezun oluyor.
Bununla beraber Atılım, mühendislik alanlarına yapmış olduğu yatırımlarla farklı bir kulvarda yol alıyor. Şu anda mühendislik alternatifi açısından ülkemizde yüz elliyi aşan üniversite arasında dördüncü sırada yer alıyoruz.
Mekatronik, imalat, malzeme, otomotiv, yazılım, bilişim sistemleri, enerji sistemleri mühendisliği gibi geleceğin meslekleri olan ve birçoğu istihdam açısından büyük avantaj yaratan meslek dallarını üniversitemiz bünyesinde topladık. Gelişmiş laboratuar olanakları ve eğitim dilinin İngilizce olması da okulumuza önemli avantajlar sağlayan unsurlar.
Ayrıca öğrencilerimize bir diploma vermenin ötesinde onların standartlarını yükseltmek için özel programlar uygulamaktayız.
Aday öğrenciler ve velilerine üniversite tercihinde bulunmadan önce iyi araştırmaları tavsiyemi yenilemek isterim. Ülkemizde ne yazık ki bir üniversitenin kalitesi, başarısı o üniversitenin ne kadar çok farklı mecrada ses vermesi, karşılarına çıkması ile doğru orantılı değildir.
Atılım Üniversitesi 2010 ve 2011 senelerinde gerek URAP ve gerekse Webometrics sıralamalarında Türkiye’de değerlendirmeye alınmaya değer vakıf üniversiteleri arasında ilk 10’da yer almaktadır.
Bunlara ek olarak bugün tüm mezunlarımızı dikkate aldığımızda; mezunlarımızın işe yerleşme oranı %92’dir.
Üniversitemiz, ülkemiz yükseköğretimine destek olmak, öğrencileri başarıya teşvik etmek ve öğrencilerine öğrenim kolaylığı sağlamak amacıyla ÖSYM burslu kontenjanları dışında Üniversitemizin burssuz kontenjanları ile üniversitemize kayıt hakkı elde etmiş ve öğrenimi süresince belli başarı koşullarını yerine getiren öğrencilere karşılıksız burs olanakları da sunmaktadır. Bu bursu ben çok önemsiyorum, zira üniversitemize hangi sıradan girerse girsin öğrenimi sırasında başarılı olan öğrencimizin başarısını ödüllendiriyoruz.
Atılım Üniversitesi’nde 1998–1999 akademik yılından bugüne kadar toplam 6.254 öğrenci burs almıştır. 2010–2011 yılında lisans öğrenimi yapmakta olan 1.017 öğrenci burs almakta, bu sayı mevcut öğrencilerin %23’ünü oluşturmaktadır.
Her yıl burs alan öğrenci sayısının arttığı Atılım Üniversitesi’nde bu güne kadar Üniversite tarafından verilen bursların toplam tutarı ise 44.470.000 Türk Lirası’dır.
Sonuç olarak Üniversitemize bugüne kadar yaptığımız ve yapmaya devam ettiğimiz yatırımların amacını, dünyanın sayılı araştırma üniversiteleri arasında yer alarak, ideal üniversite kavramı gereğince eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet konusunda misyonumuzu tam olarak yerine getirmek olarak tanımlayabiliriz.
(17.07.2011 Tarihli Milliyet Gazetesi’ndeki röportajdan alınmıştır.)