Üç Büyük Camide Akustik Tasarım
06.05.2011

Mimar Sinan Haftası sebebi ile Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesince düzenlenen etkinlikler kapsamında Mimarlık Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mutbul Kayılı, “Üç Büyük Camide Akustik Tasarım” konulu bir konferans verdi.

Mutbul Kayılı, Konferansta asya, avrupa ve afrika kıtalarına yayılmış Osmanılı İmparatorluğunu Osmanlı yapan gücün ve sistemin günümüzde kimsenin farkında olmadığını söyleyerek bu çalışmaları yaptığını belirtti.

Mimar Sinan’ın eserlerinde akustik tasarım denemeleri yapan kayıtlı ilk mimar olduğunu belirterek Sinan’ın üç büyük eserinden örnekler verdi.

Cami mimarisinin akustik anlamda özel önem taşıdığını söyleyen Kayılı, 50 bin metre küpün üzerinde alanlarda insan sesinin yeterli gelmediğini, örneğin Süleymaniye Cami’nin 80 bin metreküp olduğunu Büyük Mimarın da buna yönelik çeşitli çalışmaları olduğunu belirtti.

Bu nedenle Mimar Sinan’ın üç büyük üç küçük camisinde incelemeler yaptığını küçük camilerde insan faktörüde eklenince akustiğin ideal seviyede olduğunu ancak Süleymaniye ve Şehzade de bu seviyenin yakalanamadığını belirten Kayılı, Sinan’ın bu sebeple Selimiye Cami’nde yansımayı sağlamak yeni yöntemler geliştirdiğini ve planı değiştirdiğini söyledi.

Camiye ait mimari planlarında dinleyiciler ile paylaşıldığı Konferansta Selimiye Cami’nin mimarisinin diğer camilerden farklı olduğu,  sekiz ayaklı bir plan oluşturularak müezzin yerinin ortaya alındığını ve yapı içerisine ağzı açık küpler yerleştirildiğini böylece sesin homojen bir şekilde her noktaya ulaşmasının sağlanabildiği ortaya konuldu.

Prof. Dr. Mutbul Kayılı, dünyada akustik sistemlerin 19. yüzyıl amprik yöntemlerin kullanılması ile başlandığı halde Mimar Sinan’ın 16. yüzyılda bu çalışmaları yaptığını söyleyerek bu muhteşem bilgi birikiminin nesillere aktarılması gerektiğinin altını çizdi.