ECTS - Contemporary Debates in Political Philosophy

Contemporary Debates in Political Philosophy (KAM504) Course Detail

Course Name Course Code Season Lecture Hours Application Hours Lab Hours Credit ECTS
Contemporary Debates in Political Philosophy KAM504 General Elective 3 0 0 3 5
Pre-requisite Course(s)
N/A
Course Language Turkish
Course Type Elective Courses
Course Level Social Sciences Master's Degree
Mode of Delivery Face To Face
Learning and Teaching Strategies Lecture, Discussion, Question and Answer.
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
  • Prof. Dr. Funda Gençoğlu
Course Assistants
Course Objectives The aim of this course is to reveal what are the main issues on which recent debates in political philosophy have focused, and to link these debates both with each other and with older and even ancient debates in political philosophy.
Course Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • Be able to analyze the current political debates of Turkey and world politics from a conceptual point of view.
  • Understand the philosophical-intellectual backgrounds behind the concepts we frequently use in daily life, such as justice, democracy, power, subject, structure.
  • Recognize important thinkers who shape contemporary political thought.
Course Content The concept of freedom; the concept of equality; political power; violence; revolution; transformation; genocide; democracy; civil society.

Weekly Subjects and Releated Preparation Studies

Week Subjects Preparation
1 Course Introduction -
2 19th Century Accumulation o Newman S. Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu. Ayrıntı, 2006. Giriş, I, II, ve III. Bölümler.
3 19th Century Accumulation o Newman S. Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu. Ayrıntı, 2006. Giriş, I, II, ve III. Bölümler.
4 Foucault o Newman, IV. Bölüm o Philip, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 o Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 o Foucault, Özne ve İktidar. Ayrıntı, 2011.
5 Foucault o Newman, IV. Bölüm o Philip, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 o Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 o Foucault, Özne ve İktidar. Ayrıntı, 2011.
6 Habermas Three Normative Models of Democracy, http://www.sze.hu/~smuk/Nyilvanossag_torvenyek_CEE/Szakirodalom/Deliberat%C3%ADv%20demokrácia/habermas_3_normative_models_of_democracy.pdf Buradan erişilebilir.
7 Habermas and Rawls Debate o Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. o Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. o Özbank, Murat (2013) “Jürgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. o Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182.
8 Habermas and Rawls Debate o Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. o Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. o Özbank, Murat (2013) “Jürgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. o Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182.
9 Poststructuralism and Agonistic Politics Newman, VII. Bölüm Laclau ve Mouffe, Hegemonya ve Sosyalist Strateji. İletişim, 2012. Seçili bölümler. Mouffe, Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. İletişim, 2017 (2. Baskı) Mouffe, Demokratik Paradoks
10 Poststructuralism and Agonistic Politics Newman, VII. Bölüm Laclau ve Mouffe, Hegemonya ve Sosyalist Strateji. İletişim, 2012. Seçili bölümler. Mouffe, Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. İletişim, 2017 (2. Baskı) Mouffe, Demokratik Paradoks
11 The Left/Socialism/Marxism/Communism Debate: Game Over? o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882.
12 The Left/Socialism/Marxism/Communism Debate: Game Over? o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882.
13 The Left/Socialism/Marxism/Communism Debate: Game Over? o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882.
14 General Evaluation -

Sources

Other Sources 1. o Newman S. Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu. Ayrıntı, 2006. Giriş, I, II, ve III. Bölümler.
3. o Philip, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110
4. o Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768
5. o Foucault, Özne ve İktidar. Ayrıntı, 2011.
6. Habermas, Three Normative Models of Democracy, http://www.sze.hu/~smuk/Nyilvanossag_torvenyek_CEE/Szakirodalom/Deliberat%C3%ADv%20demokrácia/habermas_3_normative_models_of_democracy.pdf Buradan erişilebilir.
7. o Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735.
8. o Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104.
9. o Özbank, Murat (2013) “Jürgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768.
10. o Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182.
11. Laclau ve Mouffe, Hegemonya ve Sosyalist Strateji. İletişim, 2012. Seçili bölümler
12. Mouffe, Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. İletişim, 2017 (2. Baskı)
13. Mouffe, Demokratik Paradoks
14. o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm
15. o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014.
16. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020
17. o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882.
Course Book 2. o Newman, IV. Bölüm

Evaluation System

Requirements Number Percentage of Grade
Attendance/Participation 1 10
Laboratory - -
Application - -
Field Work - -
Special Course Internship - -
Quizzes/Studio Critics 4 40
Homework Assignments 1 25
Presentation - -
Project - -
Report - -
Seminar - -
Midterms Exams/Midterms Jury - -
Final Exam/Final Jury 1 25
Toplam 7 100
Percentage of Semester Work
Percentage of Final Work 100
Total 100

Course Category

Core Courses
Major Area Courses X
Supportive Courses
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications

# Program Qualifications / Competencies Level of Contribution
1 2 3 4 5
1 Skills to understand, compare and paraphrase the basic concepts of law as a jurist following common principles of law. X
2 Skills to solve problems using a critical point of view when necessary , to determine and analyse the theoretical and implementation problems of law X
3 Contribution to understanding, planning, exercising and coordinating the functionss of law, by explaining and practising. X
4 Skills to understand the strategic, tactical and practical sides of public law. X
5 Skills to understand the local, national, international, universal and supranational sides of public law X
6 Skills to understand the modern methods and differences of law X
7 Skills to participate in/inter disciplinary group works succesfully X
8 Skills to adopt open minded behaviors in the way of learning and attempting X
9 Skills to assimilate and carry the rules of ethics and profession within the framework of social responsibility X
10 Skills to use Turkish efficiently in writing and speaking, and have the communication talent that is required by a law related career X
11 Skills to approach critically and creativly on the legal and social problems in terms of rule of law and ideal of justice X
12 Skills to understand and practice the national and international sides of law through caselaw and judical implementations X
13 Skills to prepare/present a written or oral academic study within the framework of acedemic ethic and rules X
14 Skills to use vocational information technologies efficiently in solving legal problems X
15 Skills to reinforce knowledge of foreign languages and command of legal terminolgy X

ECTS/Workload Table

Activities Number Duration (Hours) Total Workload
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) 14 3 42
Laboratory
Application
Special Course Internship
Field Work
Study Hours Out of Class 13 3 39
Presentation/Seminar Prepration
Project
Report
Homework Assignments 1 12 12
Quizzes/Studio Critics 4 3 12
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury
Prepration of Final Exams/Final Jury 1 20 20
Total Workload 125