ECTS - Politics of Race, Ethnicity, and Gender

Politics of Race, Ethnicity, and Gender (KAM419) Course Detail

Course Name Course Code Season Lecture Hours Application Hours Lab Hours Credit ECTS
Politics of Race, Ethnicity, and Gender KAM419 Area Elective 3 0 0 3 5
Pre-requisite Course(s)
N/A
Course Language Turkish
Course Type Elective Courses
Course Level Bachelor’s Degree (First Cycle)
Mode of Delivery Face To Face
Learning and Teaching Strategies Lecture, Discussion, Question and Answer, Problem Solving.
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
  • Dr. Asuman Özgür Keysan
Course Assistants
Course Objectives Apart from these courses, it aims to encourage its students to think critically by introducing the basic theoretical concepts and discussions in the fields of race, ethnicity and gender. In this context, academic discussions on the concepts of gender/gender, racism, intersectionality and nationalism will deepen in the first five weeks of education. In the 6th and 7th weeks of the course, the relationship between the concepts of race and nationalism with masculine and feminine identities is analyzed. In the following weeks, the bond between family and homeland will be evaluated in terms of gender and nationalism, consuming and fascism will be examined through the great migration to the lives of consumers. The last two weeks of the course will focus on the reflections of the concepts discussed in the previous weeks in Turkey.
Course Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • Know the main theoretical debates on race, ethnicity and gender.
  • Focus on current debates on migration, discrimination, racism and gender inequalities in Turkey, and know discussions on the current agenda.
Course Content The concepts of race and ethnicity; fascism and racism; nationalism; gender and gender apartheid.

Weekly Subjects and Releated Preparation Studies

Week Subjects Preparation
1 Introduction
2 Redefining concepts 1: Gender / Gender Scott, J. W. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, çev. A. T. Kılıç, İstanbul: Agora Kitaplığı. Acker, J. (1989). “Making gender visible”, Feminism and Sociological Theory içinde, der R.A. Wallace, California: Sage, 65-81.
3 Redefining concepts 2: Racism and New Racism Balibar, E. (2007). “Bir “Yeni-Irkçılık” Var mı?”, Irk Ulus Sınıf: Belirsiz Kimlikler içinde, der. E. Balibar ve I. Wallerstein, çev. N. Ökten, İstanbul: Metis Yayınları, 27-40. Ahmed, S. (2019). Duyguların Kültürel Politikası, İstanbul: Sel Yayıncılık, 59-83.
4 Redefining concepts 3: Ethnicity and Ethnic Groups Aktürk, Ş. (2006). “Etnik Kategori ve Milliyetçilik: Tek Etnili, Çok Etnili ve Gayri Etnik Rejimler”, Doğu Batı, 38, 23-57. Law, I. (2010). Racism and Ethnicity: Global Debates, Dilemmas, Directions. Essex, England: Pearson Education Limited, 59-105. Ek Okumalar Brubaker, R. & Laitin, D. D. (2008). “Etnik ve Milliyetçi Şiddet”, Doğu Batı, 40, 211-238.
5 Intersectionality: “Women are white, black, slaves or workers other than being ‘women’” Bora, A. (2012). Kadınların Sınıfı: Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası, İstanbul: İletişim Yayınları, 31-52. Crenshaw, K. (2011). “Demarginalising the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Anti-discrimination Doctrine, Feminist Theory, and Anti-racist Politics”, Framing Intersectionality: Debates on a Multi-Faceted Concept in Gender Studies içinde, der. Helma Lutz, Maria T. H. Vivar ve Linda Supik, Ashgate Publishing. 25-42. Ek okumalar Kandiyoti, D. (2019). “Cariyeler, Fettan Kadınlar ve Yoldaşlar”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler içinde, İstanbul: Metis Yayınları, 146-161. Jordan-Zachery, J. S. (2007). “Am I a black woman or a woman who is black? A few thoughts on the meaning of intersectionality”, Politics & Gender, 3(2), 254-263.
6 Gender and Nationalism Walby, S. (2016). “Kadın ve Ulus”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 35-63. Ek okumalar Altınay, A. (2016). “Giriş: Milliyetçilik, Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 15-32. Yuval-Davis, N. (2010). Cinsiyet ve Millet, çev. Ayşin Bektaş, İstanbul: İletişim Yayınları.
7 Masculinity and Nationalism Nagel, J. (2016). “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 65-101. Kandiyoti, D. (2021). “Ataerkil örüntüler: Türk Toplumunda Erkek Egemenliğinin Çözümlenmesine Yönelik Notlar”, içinde Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, İstanbul: Metis, 185-220.
8 Assignment Submission
9 Family, Homeland and Gender Najmabadi, A. (2016) “Sevgili ve Ana olarak Erotik Vatan: Sevmek, Sahiplenmek, Korunmak” içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 129-165. Bora, A. (2010). “Annesiz kızlar: Modern babaların modern kızları. folklor/edebiyat, 16 (61), 7-15. Ek okuma Öztan, E. (2021). “Ailelere Musallat Olan otoriter Siyaset ve AKP Milliyetçiliği”, Birikim, 387/388, 21-31.
10 Everyday Nationalism, Everyday Fascism Fox, J. E., & Miller-Idriss, C. (2008). “Everyday nationhood. Ethnicities”, 8(4), 536- 563. Saraçoğlu, C. & Belanger, D. (2018) “Mekân, Yer ve Şehir: Türkiye’de Suriye Karşıtlığının Kentteki Görünümleri”, Eğitim Bilim Toplum, 16 (62), 46-73. Ek Okumalar Ünlütürk-Ulutaş, Ç. (2013). “’Almanya’yı Temizliyorum’: Almanya’da Göçmen, Kadın ve Temizlikçi Olmak”, Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 2(37). 235-258. Fox, J. E., & Jones, D. (2013). “Migration, everyday life and the ethnicity bias. Ethnicities, 13(4), 385–400.
11 Discrimination and Media Sevilay, Ç. (2010). “Ayrımcılık ve Medya”, Televizyon haberciliğinde Etik Sorunlar içinde, Bülent Çaplı - Hakan Tuncel (ed), Ankara: Fersa Matbaacılık.
12 The Case of Turkey 1: Gender, Feminism and Women's Policies Berktay, F. (2021) “Dünden Bugüne Nafile Biraderlik Sözleşmesi”, içinde Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm, 10, İstanbul: İletişim, 560-578. Candemir, D. M. (2020). “2000’lerde Feminizm: Türkiye’de Feminist Hareketler ve Dijital Aktivizm”, Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm içinde, 10, İstanbul: İletişim, 158-183. Ek okumalar Bora, A. (2021) Feminizm: Sınırlar ve İhlal İmkanı, içinde Feminizm Kendi Arasında, İstanbul: İletişim.
13 Turkey Case 2: Racism and Discriminations Turgut, S. (2021). Kürt Damgası: Etnik Sınırlar ve Başa Çıkma Stratejileri, İstanbul: İletişim Yayınları. Köker, E. & Doğanay, Ü. (2011). “Irkçı Değilim Ama…Yazılı Basında Irkçı – Ayrımcı Söylemler”. Erişim: http://ihop.org.tr/wp-content/uploads/2011/02/irkci_degilim_web.pdf
14 Evaluation and Conclusion

Sources

Course Book 1. Scott, J. W. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, çev. A. T. Kılıç, İstanbul: Agora Kitaplığı.
2. Acker, J. (1989). “Making gender visible”, Feminism and Sociological Theory içinde, der R.A. Wallace, California: Sage, 65-81.
3. Balibar, E. (2007). “Bir “Yeni-Irkçılık” Var mı?”, Irk Ulus Sınıf: Belirsiz Kimlikler içinde, der. E. Balibar ve I. Wallerstein, çev. N. Ökten, İstanbul: Metis Yayınları, 27-40.
4. Ahmed, S. (2019). Duyguların Kültürel Politikası, İstanbul: Sel Yayıncılık, 59-83.
5. Aktürk, Ş. (2006). “Etnik Kategori ve Milliyetçilik: Tek Etnili, Çok Etnili ve Gayri Etnik Rejimler”, Doğu Batı, 38, 23-57.
6. Law, I. (2010). Racism and Ethnicity: Global Debates, Dilemmas, Directions. Essex, England: Pearson Education Limited, 59-105.
8. Bora, A. (2012). Kadınların Sınıfı: Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası, İstanbul: İletişim Yayınları, 31-52.
9. Kandiyoti, D. (2019). “Cariyeler, Fettan Kadınlar ve Yoldaşlar”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler içinde, İstanbul: Metis Yayınları, 146-161.
10. Crenshaw, K. (2011). “Demarginalising the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Anti-discrimination Doctrine, Feminist Theory, and Anti-racist Politics”, Framing Intersectionality: Debates on a Multi-Faceted Concept in Gender Studies
12. Walby, S. (2016). “Kadın ve Ulus”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 35-63.
15. Nagel, J. (2016). “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 65-101.
16. Kandiyoti, D. (2021). “Ataerkil örüntüler: Türk Toplumunda Erkek Egemenliğinin Çözümlenmesine Yönelik Notlar”, içinde Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, İstanbul: Metis, 185-220.
17. Najmabadi, A. (2016) “Sevgili ve Ana olarak Erotik Vatan: Sevmek, Sahiplenmek, Korunmak” içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 129-165.
18. Bora, A. (2010). “Annesiz kızlar: Modern babaların modern kızları. folklor/edebiyat, 16 (61), 7-15.
20. Fox, J. E., & Miller-Idriss, C. (2008). “Everyday nationhood. Ethnicities”, 8(4), 536-
21. Saraçoğlu, C. & Belanger, D. (2018) “Mekân, Yer ve Şehir: Türkiye’de Suriye Karşıtlığının Kentteki Görünümleri”, Eğitim Bilim Toplum, 16 (62), 46-73.
24. Sevilay, Ç. (2010). “Ayrımcılık ve Medya”, Televizyon haberciliğinde Etik Sorunlar içinde, Bülent Çaplı - Hakan Tuncel (ed), Ankara: Fersa Matbaacılık.
25. Berktay, F. (2021) “Dünden Bugüne Nafile Biraderlik Sözleşmesi”, içinde Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm, 10, İstanbul: İletişim, 560-578.
26. Candemir, D. M. (2020). “2000’lerde Feminizm: Türkiye’de Feminist Hareketler ve Dijital Aktivizm”, Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm içinde, 10, İstanbul: İletişim, 158-183.
28. Turgut, S. (2021). Kürt Damgası: Etnik Sınırlar ve Başa Çıkma Stratejileri, İstanbul: İletişim Yayınları.
29. Köker, E. & Doğanay, Ü. (2011). “Irkçı Değilim Ama…Yazılı Basında Irkçı – Ayrımcı Söylemler”. Erişim: http://ihop.org.tr/wp-content/uploads/2011/02/irkci_degilim_web.pdf
Other Sources 7. Brubaker, R. & Laitin, D. D. (2008). “Etnik ve Milliyetçi Şiddet”, Doğu Batı, 40, 211-238.
11. Jordan-Zachery, J. S. (2007). “Am I a black woman or a woman who is black? A few thoughts on the meaning of intersectionality”, Politics & Gender, 3(2), 254-263.
13. Altınay, A. (2016). “Giriş: Milliyetçilik, Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 15-32.
14. Yuval-Davis, N. (2010). Cinsiyet ve Millet, çev. Ayşin Bektaş, İstanbul: İletişim Yayınları.
19. Öztan, E. (2021). “Ailelere Musallat Olan otoriter Siyaset ve AKP Milliyetçiliği”, Birikim, 387/388, 21-31.
22. Ünlütürk-Ulutaş, Ç. (2013). “’Almanya’yı Temizliyorum’: Almanya’da Göçmen, Kadın ve Temizlikçi Olmak”, Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 2(37). 235-258.
23. Fox, J. E., & Jones, D. (2013). “Migration, everyday life and the ethnicity bias. Ethnicities, 13(4), 385–400.
27. Bora, A. (2021) Feminizm: Sınırlar ve İhlal İmkanı, içinde Feminizm Kendi Arasında, İstanbul: İletişim.

Evaluation System

Requirements Number Percentage of Grade
Attendance/Participation 1 5
Laboratory - -
Application - -
Field Work - -
Special Course Internship - -
Quizzes/Studio Critics - -
Homework Assignments - -
Presentation 1 15
Project - -
Report - -
Seminar - -
Midterms Exams/Midterms Jury 1 30
Final Exam/Final Jury 1 50
Toplam 4 100
Percentage of Semester Work 50
Percentage of Final Work 50
Total 100

Course Category

Core Courses X
Major Area Courses
Supportive Courses
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications

# Program Qualifications / Competencies Level of Contribution
1 2 3 4 5
1 Students can learn the basic concepts, theories and methods of political science and public administration and use them in the analysis of national and global political developments and cause-effect relationships. X
2 It enables one to understand how policies are created and implemented in real life at the local, national, regional and/or global level, to recognize the important institutions and actors that play a role in these processes, and to know the functioning of public administration.
3 It provides a basic level of knowledge about other fields related to political science and public administration disciplines (such as international relations, sociology, psychology, cultural studies, economics, law, history, etc.) and thus provides an interdisciplinary understanding that takes into account the relationships between different areas of life and establishes connections.
4 Learning the use of quantitative and/or qualitative research techniques that can be used in the field of political science and public administration, software, hardware and/or technical tools that can be useful; gaining experience in designing and executing research projects to develop their application skills in this field.
5 By promoting critical analytical thinking, intellectual debate and lifelong learning, the development of the ability to act with an open mind, to avoid discrimination and to be sensitive and respectful of different points of view, thus developing skills for acting in partnership.
6 To develop decision-making and initiative taking, work completion and time management competencies by understanding business ethics in public administration, politics and all related fields.
7 Developing communication skills, oral and written expression, presentation techniques; learning the writing principles and procedures required to write an academic article on political science and public administration disciplines.
8 The aim of the course is to master the English terminology in the disciplines of political science and public administration and to gain foreign language knowledge at a level to follow the studies written in English, so that current political developments and events in various countries can be analysed comparatively.
9 To know the political history of both Turkey and the world in terms of periods, important turning points and actors, to comprehend the impact of the social-historical backgrounds of countries on current political and administrative issues. X

ECTS/Workload Table

Activities Number Duration (Hours) Total Workload
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) 14 3 42
Laboratory
Application
Special Course Internship
Field Work
Study Hours Out of Class 14 2 28
Presentation/Seminar Prepration 1 10 10
Project
Report
Homework Assignments 1 15 15
Quizzes/Studio Critics
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury
Prepration of Final Exams/Final Jury 1 30 30
Total Workload 125