ECTS - An Introduction to Low Dimensional Topology

An Introduction to Low Dimensional Topology (MATH577) Course Detail

Course Name Course Code Season Lecture Hours Application Hours Lab Hours Credit ECTS
An Introduction to Low Dimensional Topology MATH577 Area Elective 3 0 0 3 5
Pre-requisite Course(s)
N/A
Course Language English
Course Type Elective Courses
Course Level Ph.D.
Mode of Delivery Face To Face
Learning and Teaching Strategies Discussion, Question and Answer.
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Course Assistants
Course Objectives The aim of this course is to introduce the basic techniques to work with manifolds in low dimensions. To approach this main goal, the knot theory and surfaces, which touches upon many branches of mathematics, will be introduced. Elementary linear algebra and some group theory which are taught in the undergraduate program are sufficient as a background.
Course Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • learn knots, links and their invariants
  • understand how knots and links are related to the two and three dimensional manifolds
  • learn the braids, their relations to knots and links and Seifert surfaces also to mapping class groups
  • learn the fundamental tools of three manifolds such as Heegaard decompositions, surgery, branched coverings etc.
Course Content Knots, links and their invariants, Seifert surfaces, braids, mapping class groups, Heegaard decompositions, lens spaces and surface homeomorphisms, surgery of 3-manifolds, branched coverings.

Weekly Subjects and Releated Preparation Studies

Week Subjects Preparation
1 Knots, Links and Ribbons pp. 1-22
2 Knot and Link Invariants pp. 23-46
3 Seifert Matrices and Surfaces pp. 118-144, pp.200-232 (D.Rolfsen)
4 Braids pp. 47-66
5 3-Manifolds pp.67-72
6 Heegaard Decompositions of 3- Manifolds pp. 73-76
7 Midterm
8 Lens Spaces pp. 77-82
9 Homeomorphisms of Surfaces pp.83-89
10 Mapping Class Groups pp. 90-94
11 Fibred Knots and Links Open Book Decompositions pp.323-341 (D.Rolfsen)
12 Surgery on 3-Manifolds pp. 95-107
13 Surgery on 3-Manifolds (Continue) pp. 108-126
14 Branched Coverings pp. 127-151
15 Review
16 Final Exam

Sources

Course Book 1. Knots, Links, Braids and 3-Manifolds: An Introductions to the New Invariants in Low-Dimensional Topology, Prasolov, Sossinsky, 1996, AMS.

Evaluation System

Requirements Number Percentage of Grade
Attendance/Participation - -
Laboratory - -
Application - -
Field Work - -
Special Course Internship - -
Quizzes/Studio Critics - -
Homework Assignments 3 30
Presentation - -
Project - -
Report - -
Seminar - -
Midterms Exams/Midterms Jury 1 30
Final Exam/Final Jury 1 40
Toplam 5 100
Percentage of Semester Work 60
Percentage of Final Work 40
Total 100

Course Category

Core Courses X
Major Area Courses
Supportive Courses
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications

# Program Qualifications / Competencies Level of Contribution
1 2 3 4 5
1 Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir X
2 Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. X
3 Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir X
4 Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir X
5 Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. X
6 Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir X
7 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. X
8 Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. X
9 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. X
10 Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. X

ECTS/Workload Table

Activities Number Duration (Hours) Total Workload
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours)
Laboratory
Application
Special Course Internship
Field Work
Study Hours Out of Class
Presentation/Seminar Prepration
Project
Report
Homework Assignments 3 5 15
Quizzes/Studio Critics
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury 1 10 10
Prepration of Final Exams/Final Jury 1 10 10
Total Workload 35