ECTS - Money and Monetary Policy
Money and Monetary Policy (ECON526 ) Course Detail
Course Name | Course Code | Season | Lecture Hours | Application Hours | Lab Hours | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Money and Monetary Policy | ECON526 | General Elective | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Pre-requisite Course(s) |
---|
N/A |
Course Language | English |
---|---|
Course Type | Elective Courses |
Course Level | Social Sciences Master's Degree |
Mode of Delivery | Face To Face |
Learning and Teaching Strategies | Lecture, Question and Answer. |
Course Lecturer(s) |
|
Course Objectives | This course focuses on the study of money, financial markets and the conduct of monetary policy. |
Course Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Content | Survey of development and use of money and credit, analysis of the demand and supply of money, monetary theory and policy tools and their use for economic stabilization, current issues in monetary theory and policy, special applications to Turkey. |
Weekly Subjects and Releated Preparation Studies
Week | Subjects | Preparation |
---|---|---|
1 | Why Study Money, Banking, and Financial Markets? An Overview of the Financial System | Mishkin, Chapters 1-2. |
2 | What is Money? Understanding Interest Rates | Mishkin, Chapters 3-4. |
3 | The Behavior of Interest Rates; The Risk and Term Structure of Interest Rates | Mishkin, Chapters 5-6. |
4 | An Economic Analysis of Financial Structure; Banking and the Management of Financial Institutions | Mishkin, Chapters 8-9. |
5 | Banking Industry: Structure and Competition; Economic Analysis of Banking Regulation | Mishkin, Chapters 10-11. |
6 | Structure of Central Banks and the Federal Reserve System; Multiple Deposit Creation and the Money Supply Process | Mishkin, Chapters 12-13 |
7 | Mid-term Exam | |
8 | Determinants of the Money Supply; Tools of Monetary Policy; What Should Central Banks Do? Monetary Policy Goals, Strategy and Tactics | Mishkin, Chapters 14-15-16 |
9 | The Foreign Exchange Market; The International Financial System | Mishkin, Chapters 17-18 |
10 | The Demand for Money; The ISLM Model | Mishkin, Chapters 19-20 |
11 | Monetary and Fiscal Policy in the ISLM Model | Mishkin, Chapters 21 |
12 | Aggregate Demand and Supply Analysis | Mishkin, Chapters 22 |
13 | Transmission Mechanisms of Monetary Policy: The Evidence | Mishkin, Chapters 23 |
14 | Money and Inflation | Mishkin, Chapters 24 |
15 | General Review | |
16 | Final Exam |
Sources
Course Book | 1. Mishkin, Frederic S. (2007) The Economics of Money, Banking and Financial Markets, 8th International Edition, Boston: Addison-Wesley. |
---|---|
2. Mishkin, Frederic S. (2000) Para Teorisi ve Politikası, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul. (Çevirenler: İlyas Şıklar, Ahmet Çakmak ve Suat Yavuz) | |
3. Aren, Sadun (2007) 100 Soruda Para ve Para Politikası, İmge Kitabevi. |
Evaluation System
Requirements | Number | Percentage of Grade |
---|---|---|
Attendance/Participation | 1 | 10 |
Laboratory | - | - |
Application | - | - |
Field Work | - | - |
Special Course Internship | - | - |
Quizzes/Studio Critics | - | - |
Homework Assignments | 1 | 20 |
Presentation | - | - |
Project | - | - |
Report | - | - |
Seminar | - | - |
Midterms Exams/Midterms Jury | 1 | 30 |
Final Exam/Final Jury | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 110 |
Percentage of Semester Work | |
---|---|
Percentage of Final Work | 100 |
Total | 100 |
Course Category
Core Courses | X |
---|---|
Major Area Courses | |
Supportive Courses | |
Media and Managment Skills Courses | |
Transferable Skill Courses |
The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications
# | Program Qualifications / Competencies | Level of Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Maliye-Vergi alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. | |||||
2 | Maliye-Vergi alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. | |||||
3 | İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir | |||||
4 | Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. | |||||
5 | Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. | |||||
6 | Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. | |||||
7 | Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. | |||||
8 | Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. | |||||
9 | Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. | |||||
10 | Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. | |||||
11 | Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. | |||||
12 | Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. |
ECTS/Workload Table
Activities | Number | Duration (Hours) | Total Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) | 16 | 3 | 48 |
Laboratory | |||
Application | |||
Special Course Internship | |||
Field Work | |||
Study Hours Out of Class | 16 | 2 | 32 |
Presentation/Seminar Prepration | |||
Project | |||
Report | |||
Homework Assignments | 3 | 2 | 6 |
Quizzes/Studio Critics | |||
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury | 16 | 1 | 16 |
Prepration of Final Exams/Final Jury | 16 | 1 | 16 |
Total Workload | 118 |