ECTS - Modern Political Theories
Modern Political Theories (KAM401) Course Detail
Course Name | Course Code | Season | Lecture Hours | Application Hours | Lab Hours | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Modern Political Theories | KAM401 | Area Elective | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Pre-requisite Course(s) |
---|
N/A |
Course Language | Turkish |
---|---|
Course Type | Elective Courses |
Course Level | Bachelor’s Degree (First Cycle) |
Mode of Delivery | Face To Face |
Learning and Teaching Strategies | Lecture, Discussion, Question and Answer. |
Course Lecturer(s) |
|
Course Objectives | This course focuses specifically on twentieth century political thought. It is based on the determination that the theoretical approach, which has become more and more mainstream in this century, is liberal theory, and therefore sets its framework as an analysis of the challenges/criticisms/alternatives/rejections of liberal mainstream theory. In accordance with this framework, this course is planned to firstly understand the basic concepts, principles and values of liberal theory and to understand the mainstreaming of liberal theory, and then to examine how different starting points the challenges to liberal theory have come from and how different results they have reached. In accordance with this framework, this course is planned to firstly understand the basic concepts, principles and values of liberal theory and to understand the mainstreaming of liberal theory, and then to examine how different starting points the challenges to liberal theory have come from and how different results they have reached. |
Course Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Content | Liberalism; socialism; conservatism; Western Marxism; post-Marxism; fascism; totalitarianism; Islamic political thought. |
Weekly Subjects and Releated Preparation Studies
Week | Subjects | Preparation |
---|---|---|
1 | INTRODUCTION | (Meeting and informing students about content, resources, exams, expectations) |
2 | WHAT IS POLITICAL THEORY? WHAT IS CONTEMPORARY POLITICAL THEORY? | There are no readings for this week. The lecturer will make a presentation. |
3 | GRAMSCI and THE THEORY OF HEGEMONIA | Öztürk, Armağan (2010) “Özne-nesne Diyalektiğinde Gramsci Uğrağı: Praxis Felsefesi Nereye Doğru?” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 255-301 |
4 | FRANKFURT OKULU VE AYDINLANMA ELEŞTİRİSİ | Küçük, Ali Buğra (2010) “Frankfurt Okulu ve Eleştirileri,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 138-172. Veysal, Çetin (2013) “Frankfurt Okulu,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 583-623. |
5 | ARENDT AND THE PROBLEM OF FREEDOM | Çoban, Funda (2010) “Emekten Eyleme: Hannah Arendt,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 92-137. Sezer, Devrim (2013) “Hannah Arendt,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 638-678. |
6 | RAWLS AND THE REFORMULATION OF LIBERALISM | Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. |
7 | HABERMAS AND THE SEEKING OF LIBERAL REPUBLIC | Özbank, Murat (2013) “Jurgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. |
8 | MIDTERM | |
9 | Libertarianism: A Critique of liberalism from near | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 141-232. |
10 | ALTERNATIVE TO LIBERALISM: COMMUNITARIANISM | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 291-386. |
11 | POSTSTRUCTURALISM AND FOUCAULT | Philp, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 |
12 | POSTMARKISM AND THE THEORY OF RADICAL DEMOCRACY | Mouffe, Chantal (2018) Sol Popülizm (çev. Aybars Yanık) İstanbul: İletişim. |
13 | FEMINIST AND QUEER THEORY | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s.522-594. |
14 | GENERAL EVALUATION/REVIEW |
Sources
Course Book | 1. Öztürk, Armağan (2010) “Özne-nesne Diyalektiğinde Gramsci Uğrağı: Praxis Felsefesi Nereye Doğru?” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 255-301 |
---|---|
2. Küçük, Ali Buğra (2010) “Frankfurt Okulu ve Eleştirileri,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 138-172. | |
3. Veysal, Çetin (2013) “Frankfurt Okulu,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 583-623. | |
4. Çoban, Funda (2010) “Emekten Eyleme: Hannah Arendt,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 92-137. | |
5. Sezer, Devrim (2013) “Hannah Arendt,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 638-678. | |
6. Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. | |
7. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. | |
8. Özbank, Murat (2013) “Jurgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. | |
9. Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. | |
10. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 141-232. | |
11. Philp, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 | |
12. Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 | |
13. Mouffe, Chantal (2018) Sol Popülizm (çev. Aybars Yanık) İstanbul: İletişim. |
Evaluation System
Requirements | Number | Percentage of Grade |
---|---|---|
Attendance/Participation | - | - |
Laboratory | - | - |
Application | - | - |
Field Work | - | - |
Special Course Internship | - | - |
Quizzes/Studio Critics | - | - |
Homework Assignments | - | - |
Presentation | - | - |
Project | - | - |
Report | - | - |
Seminar | - | - |
Midterms Exams/Midterms Jury | 1 | 40 |
Final Exam/Final Jury | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Percentage of Semester Work | 40 |
---|---|
Percentage of Final Work | 60 |
Total | 100 |
Course Category
Core Courses | X |
---|---|
Major Area Courses | |
Supportive Courses | |
Media and Managment Skills Courses | |
Transferable Skill Courses |
The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications
# | Program Qualifications / Competencies | Level of Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Acquiring the skills of understanding, explaining, and using the fundamental concepts and methods of economics | |||||
2 | Acquiring the skills of macro level economic analysis | |||||
3 | Acquiring the skills of micro level economic analysis | |||||
4 | Understanding the formulation and implementation of economic policies at the local, national, regional, and/or global level | |||||
5 | Learning different approaches on economic and related issues | |||||
6 | Acquiring the quantitative and/or qualitative techniques in economic analysis | |||||
7 | Improving the ability to use the modern software, hardware and/or technological devices | |||||
8 | Developing intra-disciplinary and inter-disciplinary team work skills | X | ||||
9 | Acquiring an open-minded behavior through encouraging critical analysis, discussions, and/or life-long learning | |||||
10 | Adopting work ethic and social responsibility | X | ||||
11 | Developing the skills of communication. | |||||
12 | Improving the ability to effectively implement the knowledge and skills in at least one of the following areas: economic policy, public policy, international economic relations, industrial relations, monetary and financial affairs. |
ECTS/Workload Table
Activities | Number | Duration (Hours) | Total Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) | 14 | 3 | 42 |
Laboratory | |||
Application | |||
Special Course Internship | |||
Field Work | |||
Study Hours Out of Class | 14 | 3 | 42 |
Presentation/Seminar Prepration | |||
Project | |||
Report | |||
Homework Assignments | |||
Quizzes/Studio Critics | |||
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury | 1 | 15 | 15 |
Prepration of Final Exams/Final Jury | 1 | 26 | 26 |
Total Workload | 125 |