Öğrencilerimiz Dr. Binnaz Ege - Dr. Rıdvan Ege Anadolu Lisesi Öğrencileri ile Akustik Ölçüm Yaptı
16.12.2015

Atılım Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi olarak, Lise ve Dengi Okullarda eğitim kalitesinin yükseltilebilmesi amacı ile "Ankara ve Çevresi Lise ve Dengi Okullarda Akustik Aydınlığın Sağlanması" konulu çalışma başlatıldı. Bu kapsamda sınıflarda arka plan gürültüsünün tespiti amacı ile iç mekan ve dış mekan sesleri ve sınıfların çınlama sürelerinin belirlenmesi için ölçümler ve analizler yapılmakta. İlk olarak 2014 - 2015 yılında Doğa Koleji ve MEB Alparslan Orta Okulu ile başlatılan çalışma, GSTM Fakültesi, Mimarlık Bölümü Öğrencileri, Araştırma Yapı Akustik Laboratuarı sorumlusu Doç. Dr. Filiz Bal Koçyiğit eşliğinde gönüllü öğrencilerinin katıldığı çalışma kapsamında bu yıl MEB Dr. Binnaz Ege - Dr. Rıdvan Ege Anadolu Lisesi ziyaret edilip okulda iç mekan ve dış mekan gürültü ölçümleri ile çınlama süresi ölçümleri gerçekleştirildi.

Elde edilen sonuçlar okullarda ve okul çevrelerindeki gürültünün eğitim kalitesine ve öğrenme-öğretme sürecine etkileri hakkındaki bilimsel araştırmada kullanılmakta olup, bu çalışma dönem içerisinde yapılacak olan bir dizi akustik ölçüm çalışmalarının 4. südür. Çalışmalar devam edecek ve elde edilen veriler daha sonra konu ile ilgili Üniversitemizde ve çeşitli platformlarda söyleşiler yapılacaktır.  

Akustik açıdan alıcı verici konumunda olan öğretmen ve öğrenci ilişkileri ve bu ilişkilerde kalitenin sağlanması eğitim kalitesinin artmasında doğrudan etki yaratmaktadır. Bu etkinin güçlenebilmesi için de eğitim kurumlarında öğretmen-öğrenci ilişkilerinin temel olduğu mekanlar olan sınıflar, laboratvarlar, toplantı salonları ve atölyelerde akustik konforu gerektirmektedir. Bu durum ne yaık ki genellikle günümüz okulları tasarlanırken ihmal edilmekte ve tasarım ve uygullama aşaması bitip problemler ortaya çıktıktan sonra çözülmeye çalışılmaktadır. Ne yazık ki uygulama aşaması bitip kullanım sırasında ortaya çıkan sorunların çözümü ise çok daha zahmetli, mali külfeti fazla ve aman alıcıolmakta ve sonuç her zaman istenen olamaktadır.

Yapılan çalışmada araştırılmak üzere seçilen iki okuldaki hacim olarak benzer sınıflar, Brüel&Kjaer akustik ölçüm cihazları ve Dirac 5 hacim akustiği yazılımı ile sesin anlaşılabilirliğinde önem taşıyan akustik parametreler olan çınlama süresi (RT), erken düşüş süresi (EDT), konuşmanın açıklığı ve netliği (C50), konuşmanın belirginliği (D50), konuşma iletim indeksi (STI) ve hızlı konuşma iletim indeksi (RASTI) ölçümleri yapılmış ve elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Çalışma 2014 yılında Y. Lisans tezi olarak başlatılıp sunulduktan sonra Ankara ölçeğinde genişletilmiş ve diğer okullarda da özellikle konuşmanın anlaşılabilirliği ve konuşmaya karışan seslerin tespiti olarak devam etmektedir. Devam eden çalışmada sınıfların iç mekan akustik özellikleri, ve sınıf dışı ve okul dışı kaynaklardan oluşan sesler, ulaşma miktarları ve ulaşım şekilleri tespit edilmeye çalışılmakta ve önlemler alınması için öneriler oluşturulmaktadır